Po odpowiedzi na ponad 800 pytań zainteresowanych firm otworzono oferty na budowę dwóch centrum przesiadkowych w Zabrzu. Mają powstać do końca 2023 roku.
To już kolejny etap prac zmierzający do powstania nowoczesnych centrów przesiadkowych. Proces ich planowania trwał ponad dwa lata. Złożono 6 ofert budowy i wszystkie zmieściły się w planowanym budżecie.
– Przed nami proces ich analizy, a następnie wyłonienia wykonawcy – informuje prezydent Zabrza, Małgorzata Mańka-Szulik.
Projekt realizowany będzie w latach 2020-2023 w ramach poddziałania 4.5.1. Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie – ZIT Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.
Zgodnie z projektem mają powstać dwa centra przesiadkowe w Zabrzu. Jedno przy ulicy Goethego, w miejscu gdzie aktualnie znajduje się dworzec autobusowy, oraz drugie w dzielnicy Rokitnica przy ul. Krakowskiej i Ofiar Katynia.
Nowy dworzec autobusowy
Przy ulicy Goethego przewidziano budowę obiektu z peronami komunikacji autobusowej, parkingiem i poczekalnią. Towarzyszyć im mają dodatkowe usługi. Całkowita powierzchnia tego obiektu będzie wynosić około 10,4 tys m2 i ma znajdować się na miejscu dotychczasowego dworca autobusowego.
Centrum przesiadkowe w Rokitnicy
W dzielnicy Rokitnica centrum przesiadkowe ma mieć otwarte perony i parking zewnętrzny. Zaplanowano budowę obiektu o powierzchni 276 m2, w którym ma być poczekalnia oraz drobne punkty usługowe.
– W obydwu centrach przewidziano możliwość ładowania pojazdów elektrycznych, strefy Kiss & Ride oraz infrastrukturę towarzyszącą (biletomaty, tablice informacji pasażerskiej i tablice zajętości miejsc na parkingu P&R). Zostaną również przebudowane drogi oraz sieci infrastruktury w zakresie koniecznym do włączenia do infrastruktury centrów przesiadkowych – informują na stronie zabrzańskiego Urzędu Miasta.
Niskoemisyjny transport i łatwe przesiadki
Docelowo, wybudowane centra przesiadkowe mają uatrakcyjnić transport w mieście oraz ułatwić przesiadanie się z różnego rodzaju transportu zbiorowego (kolej, autobusy, tramwaje) i rowerowego.
Powiększy się liczba miejsc parkingowych w mieście. Będzie można zostawić samochód i przesiąść się do innego środka transportu. Wpłynie to pozytywnie na redukcję emisji zanieczyszczeń powietrza.
Całkowita wartość tego projektu wynosi 119,5 mln zł, z czego pozyskane przez Miasto Zabrze dofinansowanie ze środków unijnych to ponad 96 mln zł. Resztę stanowi wkład własny miasta, którego zapewnienie jest możliwe m.in. dzięki wykorzystaniu funduszy pochodzących z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.