Zabrze - portal miejski Zabrze.com.pl

Wiadomości z Zabrza

Zabrzański profilaktyk rozmawiał z nauczycielami o narkotykach i dopalaczach

  • Dodano: 2020-02-17 10:30

Profilaktyk z zabrzańskiej komendy rozmawiał z nauczycielami zespołu Szkół Katolickich w Zabrzu o zagrożeniach związanych z narkotykami i dopalaczami. Takie spotkania organizowane są cyklicznie w różnych szkołach na terenie naszego miasta. Ich celem jest uświadomienie nie tylko młodzieży, ale także rodziców i nauczycieli, z jakimi konsekwencjami wiąże się zażywanie i posiadanie narkotyków oraz dopalaczy.

Policjanci Zespołu ds. Profilaktyki Społecznej zabrzańskiej komendy cyklicznie przeprowadzają takie spotkania, podczas których omawiają zagrożenia związane z sytuacjami gdy młode osoby sięgają po narkotyki czy dopalacze. Policjanci przeprowadzają takie spotkania nie tylko z młodzieżą, ale również z osobami, które mają olbrzymi wpływ na edukację naszych pociech. Wczoraj w Zespole Szkół Katolickich w Zabrzu, nauczyciele mieli okazję dowiedzieć się, na co zwrócić szczególną uwagę w zachowaniu dzieci i młodzieży, jakie są sygnały ostrzegawcze wskazujące na to, że młoda osoba może sięgać po narkotyki czy dopalacze, a także jak wygląda kwestia odpowiedzialności prawnej nieletnich. 

Na co powinno się zwrócić uwagę, co powinno zaniepokoić rodzica /opiekuna:

  • ​wygląd oczu (zaczerwienione spojówki lub brzegi powiek, łzawienie, opadnięcie powieki, nadmierne rozszerzenie lub zwężenie źrenic, powolna reakcja źrenic na światło, oczopląs przy wpatrywaniu się w stały punkt);
  • złe samopoczucie, brak chęci do życia, depresja;
  • stany euforyczne, gadatliwość a następnie otępienie i apatia;
  • zmiana nawyków żywieniowych - brak apetytu lub objadanie się;
  • kłopoty w szkole, wagary, pogorszenie ocen;
  • próby wyłudzania lub podbieranie pieniędzy na nieokreślone wydatki;
  • nieuzasadnione ataki złości, agresji;
  • wychodzenie z domu na krótko, poprzedzone dzwonkiem domofonu lub telefonem od nieznanej osoby;
  • wprowadzenie do słownictwa nowych zwrotów, często niezrozumiałych dla dorosłych, tzw. slangu narkotykowego;
  • pojawienie się w domu nowych akcesoriów, typu lufki, sreberka, małe woreczki z zamknięciem strunowym, tzw. dilerki, itp.;
  • zmiana zapachu ciała.

Do najczęściej spotykanych skutków pojawiających się w trakcie i po zażyciu tzw. dopalaczy możemy zaliczyć:

  • bóle głowy, migrena;
  • kołatanie serca (przyspieszone tętno często sięgające 200, duszności, ból w klatce piersiowej;
  • agresja, zaburzenia koordynacji ruchowej, drżenie rąk;
  • nudności, wymioty, biegunka;
  • zmęczenie, osłabienie, brak zdolności koncentracji;
  • reakcje alergiczne;
  • myśli samobójcze, omamy;
  • napady leku, halucynacje;
  • nadmierna wrażliwość na dźwięki i światło.

Gdzie szukać pomocy:

  • 800 060 800  Infolinia Głównego Inspektora Sanitarnego
  • 116 111 Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży
  • 800 100 100 Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci
  • 800 12 12 12  Dziecięcy telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.