W związku z udziałem Miasta Zabrze w projekcie partnerskim pn. „Śląskie samorządy bez barier dostępne dla wszystkich” w Urzędzie Miejskim w Zabrzu przeprowadzony został przegląd rozwiązań i procedur obsługi klienta związanych z dostępnością urzędu dla osób z niepełnosprawnościami i ze szczególnymi potrzebami.
Projekt realizowany jest przy współpracy Śląskiego Związku Gmin i Powiatów, Programu „Dostępność Plus” i firmy Euro Innowacje Sp. z o.o.
W wyniku przeprowadzonego przeglądu zgodnie z wypracowanymi wspólnie z ekspertami wnioskami i rekomendacjami, w ramach usprawnień zakupiono niezbędny zestaw urządzeń zapewniających osobom ze szczególnymi potrzebami, głównie osobom z niepełnosprawnościami czy seniorom, warunków do samodzielnego i komfortowego korzystania z usług urzędu.
W ramach projektu Urząd Miejski w Zabrzu został doposażony o następujący sprzęt:
- krzesła ewakuacyjne,
- urządzenie do obsługi osób słabosłyszących – przenośna pętla indukcyjna,
- aktywator sznurowy gongu alarmowego do toalety dla osób niepełnosprawnych,
- system wezwania asysty (wzywania pomocy przez ON do drzwi zewnętrznych).
W ramach działań projektowych odbyły się także bezpłatne szkolenia podnoszące kompetencje pracowników urzędu, zatrudnionych na stanowiskach związanych zapewnieniem dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.