Czym jest Światowy Raport Amway na Temat Przedsiębiorczości?
Tytułem wprowadzenia, Światowy Raport Amway na Temat Przedsiębiorczości to cykliczne badanie, którego aktualne wyniki upubliczniono z okazji Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości przypadającego w dniach od 16 do 22 listopada 2015 roku. Tegoroczny raport podsumowuje szóstą edycję badania przeprowadzonego przez Amway oraz Katedrę Organizacji i Zarządzania Uniwersytetu Technicznego w Monachium.
W okresie pomiędzy majem a sierpniem 2015 roku na pytania ankieterów odpowiedziało prawie 50 tysięcy respondentów z 44 krajów, przy czym byli to wyłącznie mieszkańcy aglomeracji. W Polsce na pytania zadawane w wywiadzie bezpośrednim lub telefonicznym odpowiedziało 1000 osób powyżej 18. r.ż.
Życzliwość wobec przedsiębiorców na świecie
Połowa wszystkich przebadanych osób na świecie potwierdziła, że uważa się za życzliwych wobec przedsiębiorców. W Europie ten odsetek jest nieco niższy i wynosi 46%, jeszcze mniej osób deklaruje przyjazne nastawienie do świata biznesu w krajach Ameryki Północnej – to grupa 43% respondentów. Największą różnicę można zauważyć, porównując odpowiedzi mieszkańców Azji i Ameryki Łacińskiej – życzliwość wobec osób przedsiębiorczych potwierdziło tutaj odpowiednio 63% i 37%.
Obywatele wszystkich 44 krajów uwzględnionych w raporcie mieli także określić natężenie swojej życzliwości, przypisując ją do jednej z czterech kategorii: 1) bardzo przyjazne, 2) przyjazne, 3) nieprzyjazne, 4) bardzo nieprzyjazne. Po zebraniu deklaracji od każdego z respondentów ankieterzy mogli nie tylko ocenić natężenie pozytywnego lub negatywnego nastawienia względem przedsiębiorców, ale też uśrednić wskaźnik życzliwości całego społeczeństwa i wszystkich mieszkańców danego kontynentu.
Warto przytoczyć najciekawsze wyniki. W świetle tegorocznego raportu, narodem, który cechuje największa życzliwość wobec przedsiębiorców, są Duńczycy (84% deklaruje przyjazny stosunek), a za najbardziej negatywnie nastawionych wobec świata biznesu uznano Bułgarów (80% postrzega przedsiębiorców negatywnie). Wyniki te tylko po części odzwierciedlają najbardziej skrajne opinie – 44% mieszkańców RPA (podobnie jak co czwarty mieszkaniec Danii) to osoby bardzo przyjazne wobec biznesmenów, a bardzo negatywnie patrzy na nich 42% Bułgarów.
Takie opinie przekładają się też na cechy, jakimi mieszkańcy świata opisują przedsiębiorców. Stereotypowe postrzeganie biznesmena w Europie przypisuje mu: 1) wolę cieszenia się życiem, 2) pragnienie imponowania innym oraz 3) chęć kontrolowania innych i mówienia im, co mają robić. Poszczególne przymioty nadało przedsiębiorcom odpowiednio 80%, 82% i 74% przepytanych mieszkańców Starego Kontynentu. Podobną charakterystykę przedstawili ankietowani na całym świecie – wszystkie trzy cechy wymieniło odpowiednio 78%, 84% i 75% z nich. Co ciekawe, aż 84% spośród wszystkich respondentów stwierdziło, że przedsiębiorcy lubią się uczyć.
Życzliwość wobec przedsiębiorców w Polsce
Przyjrzyjmy się dokładniej opiniom Polaków. W 2015 roku 54% badanych uważa się za życzliwych wobec przedsiębiorców, przy czym rok wcześniej takie zdanie prezentowało 6 na 10 ankietowanych. Podobnie jak w ubiegłym roku, różnica pomiędzy Polkami i Polakami nie jest zbyt wyrazista – swoje pozytywne nastawienie deklaruje 53% pań (61% w 2014 roku) i 54% panów (59% w 2014 roku). Większy spadek życzliwości zauważyć można, śledząc odpowiedzi według grup wiekowych. Swoje przyjazne nastawienie podkreśla 59% osób poniżej 35. r.ż. (66% w 2014 roku), 56% respondentów w wieku od 35 do 49 lat (58% w 2014 roku) i 46% badanych po pięćdziesiątce (57% w 2014 roku).
Co ciekawe, w 2015 roku wśród 54% osób życzliwych tylko 5% deklaruje bardzo przyjazną postawę, a 49% przyjazną. Natomiast ankietowani wyrażający nieżyczliwy sposób postrzegania ludzi biznesu (39%) dzielą się na w większości na nieprzyjaźnie nastawionych (30% ogółu badanych Polaków) i w mniejszości na bardzo nieprzyjaźnie nastawionych (9%). Odpowiedzi na pytanie o natężenie własnego stosunku do przedsiębiorców odmówiło 7% ankietowanych rodaków.
Jakie cechy przypisujemy przedsiębiorcom w 2015 roku? 72% polskich respondentów twierdzi, że lubi mieć kontrolę, 73%, że mają potrzebę imponowania, a 78% uważa, że pragną cieszyć się życiem. Są to trzy przymioty najczęściej wskazywane przez Polaków. Na najpopularniejszą odpowiedź na świecie, czyli wolę uczenia się, wskazało 71% respondentów. Charakterystyka przedsiębiorcy zgodna z polskim wyobrażaniem obejmuje jeszcze: chęć podejmowania ryzyka (65%), przekonanie, że ludzie powinni przestrzegać ustalonych zasad (64%), tradycjonalizm (53%), chęć niesienia pomocy innym (49%) i przeświadczenie, że wszyscy powinni być traktowani sprawiedliwie (47%).
Życzliwy albo nieprzyjazny stosunek do przedsiębiorców wiele mówi o samym społeczeństwie. My, Polacy, mamy w tym zakresie jeszcze wiele do zrobienia. W prowadzeniu własnej działalności ważne jest bowiem nie tylko wsparcie państwa, ale też świadomość, że przedsiębiorca jest pozytywnie postrzegany przez innych.