Wiadomości z Zabrza

Jak wybrać agencję PR?

  • Dodano: 2022-08-19 07:45, aktualizacja: 2022-08-22 05:58

Odpowiedni wybór partnera biznesowego to dla firmy nie lada wyzwanie. Nawet jeśli będzie to tylko podwykonawca dla dużej renomowanej firmy z mocną pozycją na rynku. To właśnie od sumy takich mniejszych decyzji zależy, jak dana firma będzie wyglądać w przyszłości. Dotyczy to również współpracy z agencją PR. Jest ona ważna na każdym etapie rozwoju biznesu. Firmy wchodzące na rynek mogą potrzebować na przykład odpowiedniej strategii rozwoju marki, a firmy długo już istniejące odwrotnie: rebrandingu, odświeżenia czy utrzymania pozycji. 

Jak zatem wybrać agencję PR dopasowaną do naszych potrzeb?

Zanim zabierzemy się za wybór konkretnej agencji PR, zastanówmy się, czego dokładnie oczekujemy. Czy potrzebna jest nam agencja, która będzie wspierać nasze działania biznesowe, dbać o wizerunek i na każdym etapie, nawet w sytuacji kryzysowej, będzie służyć nam pomocą? Jeśli tak to znaczy, że szukamy kogoś z bogatym doświadczeniem i ugruntowaną wiedzą w zakresie public relations, marketingu i ekonomii. 

Tu już pojawia się pierwsze kryterium, za pomocą którego możemy filtrować / oceniać potencjalnych kandydatów: doświadczenie. Pomoże ono z pewnością, jeśli zajdą jakieś nieprzewidziane okoliczności albo trzeba będzie natychmiast zareagować na sytuację kryzysową. Agencja PR, która długo już działa na rynku udowadnia sama przez się, że wie, jak przetrwać w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym. 

W Polsce nie ma żadnych wymogów, które trzeba by spełnić, by założyć agencję i prowadzić działalność w branży PR. Jaką więc możemy mieć pewność, że zapał firmy, która właśnie powstała, nie okaże się słomiany i nie wypali się już przy pierwszych trudnościach? W public relations kreatywność to nie tylko rzucanie luźnych pomysłów, to przede wszystkim analiza ich konsekwencji, ewentualnych korzyści i możliwości ich wdrożenia.

Kolejną ważną kwestią jest sposób rozumienia biznesu, znajomość rynku i jego reguł. Jeśli agencja dział już długo to znaczy, że jej szefowie też dobrze sobie radzą z konkurencją, a to dobrze rokuje również dla innych zleceniodawców. Specyfika i wyzwania poszczególnych branż mogą się istotnie różnić. Elastyczne podejście i umiejętne dostosowanie do tych reguł to podstawa. Najlepsi PR-owcy czasem sami kreują rzeczywistość, z którą innym dopiero przyjdzie się zmierzy. Wymaga to jednak ciągłego rozwoju, niestandardowego wieloaspektowego podejścia, odwagi, kreatywności i konsekwencji w działaniu. 

Żeby agencja PR działała skutecznie, musi mieć dobry zespół. To ważne, czy będzie w stanie dotrzymać warunków umowy, czy faktycznie ma prawdziwy dream team, który jest w stanie realizować szerszą strategię i przeprowadzić dużą kampanię. Dobra agencja PR to taka, która realizuje pełne spektrum obecnych możliwości public relations: począwszy od świetnych osobistych kontaktów aż po wykorzystanie najnowszych możliwości technologicznych. 
To, jak długo klienci współpracują z daną agencją, także świadczy o jakości jej usług. Ich zadowolenie z pewnością przekłada się na długość współpracy. Zwróćmy też uwagę, jak agencja promuje samą siebie. Czy jest widoczna w Internecie i jak wygląda jej strona albo blog firmowy. Jakie treści tam znajdziemy? Czy teksty są ciekawe, fachowe i publikowane na bieżąco? Warto też sprawdzić, kto dotychczas korzystał z usług danej agencji PR. Jakie ma w opinie w sieci albo na branżowych portalach i u innych przedsiębiorców? Opinie renomowanych, wiodących firm wiele mówią o jakości agencji, z pomocy której korzystały. 

Istotne może być też to, czy agencja PR ma własne zaplecze techniczne, na przykład ośrodek szkoleniowy, służący do organizacji różnego rodzaju eventów. To może ułatwić choćby organizację spotkań biznesowych lub imprez firmowych. 

Niektóre agencje PR specjalizują się w określonych, wąskich usługach i niekoniecznie mają zaplecze do realizacji na przykład content marketingu. Inne z kolei mają w miarę określony profil działalności i branże, poza które niechętnie wychodzą. Dlatego zwróćmy uwagę, czy nie zlecamy usługi komuś, kto zupełnie nie ma doświadczenia w naszej dziedzinie. 

Warto też zwrócić uwagę, czy między partnerami istnieje tak zwana chemia. Brak barier komunikacyjnych i wzajemne zaufanie to podstawa w budowaniu skutecznego PR i strategii marketingowych. Nie sposób też rozwiązywać sytuacji kryzysowych bez wzajemnego zrozumienia i przedstawiania spraw tak, jak się faktycznie mają. Uczciwość i lojalność wobec klienta wymaga też czasem wskazania mu rzeczy niekoniecznie dla niego pochlebnych, ale ważnych z punktu widzenia biznesu i budowania spójnego, pozytywnego wizerunku. Otwartość i jednocześnie dyskrecja to kolejne wartości, bez których nie ma dobrego piaru. 

Czym jeszcze musi dysponować agencja PR?

Zwróćmy też uwagę, ile osób jest zatrudnionych w agencji PR i czy są wśród nich na przykład graficy, copywriterzy czy specjaliści od SEO. Jakich używają narzędzi i czy są na bieżąco z nowymi technologiami? Ważnym kryterium przy wyborze agencji PR jest też posiadanie aktywnego biura prasowego, bazy mediów i dobrych relacji z nimi. Dużo o poziomie agencji PR powie nam również sposób, w jaki zechce rozliczać swe usługi, jakie zaproponuje mierniki i sposób oceny swej skuteczności.

Jak widać, wybór agencji PR, która sprosta naszym oczekiwaniom, nie jest prosty. Jeśli jednak wybierzemy właściwego partnera, to możemy zbudować trwały, pozytywny wizerunek naszej marki i wsparcie w trudnych chwilach. Podobnie jak z życiu – tylko w otoczeniu odpowiednich ludzi rosną nam skrzydła.

Artykuł powstał we współpracy z agencją Commplace.pl. 

Sylwia MachowskaSylwia Machowska
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Zabrze.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.