Likwidacja spółki z o.o. wiąże się z koniecznością podjęcia pewnych ważnych czynności przez wspólników. W praktyce będzie się to wiązać z konkretnymi kosztami, zwłaszcza w zakresie złożenia wniosku do właściwego sądu gospodarczego KRS. Ile kosztuje likwidacja spółki?
Likwidacja spółki
Zgodnie z treścią art. 270 Kodeksu spółek handlowych rozwiązanie spółki powodują:
- przyczyny przewidziane w umowie spółki;
- uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki albo o przeniesieniu siedziby spółki za granicę, stwierdzona protokołem sporządzonym przez notariusza;
- w przypadku spółki, której umowa została zawarta przy wykorzystaniu wzorca umowy, również uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki opatrzona przez wszystkich wspólników kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym;
- ogłoszenie upadłości spółki;
- inne przyczyny przewidziane prawem.
Likwidacja spółki z oo oznacza w praktyce zakończenie jej działalności gospodarczej. Wymaga od wspólników podjęcia stosownych uchwał, które muszą być zaprotokołowane przez notariusza a następnie złożenia wniosku do KRS w trybie elektronicznym. Z oczywistych względów wszystkie te czynności podlegają konkretnym opłatom.
Koszty likwidacji spółki z o.o.
Pierwszą czynnością, którą należy podjąć w celu zlikwidowania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest podjęcie uchwały likwidacyjnej. Musi ona zawierać w swej treści decyzję o rozwiązaniu spółki, o postawieniu spółki w stan likwidacji oraz o tym, kto będzie sprawował funkcję likwidatorów (zazwyczaj zostają nimi członkowie zarządu). Ustawodawca wymaga, aby uchwała o likwidacji spółki z o.o. była zaprotokołowana przez notariusza – jeśli nastąpi to w zwykłej formie pisemnej taki dokument będzie nieważny i nieskuteczny. Złożenie uchwały do KRS w złej formie spowoduje odrzucenie wniosku przez sąd gospodarczy, efektem czego spółka nie zostanie zlikwidowana.
Maksymalna wysokość taksy notarialnej za sporządzenie protokołu wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wynosi 750 zł + VAT. Do tego musimy doliczyć koszty wypisów sporządzonego protokołu w stawce 6 zł + VAT za każdą stronę wydawanego wypisu. Powyższe stawki są stawkami maksymalnymi, co w praktyce oznacza, że notariusz może zaproponować niższe koszty sporządzenia stosownego protokołu. Przed wyborem kancelarii warto więc zapoznać się z ofertą kilku notariuszy i wybrać tę najkorzystniejszą cenowo (dotyczy to także kosztów sporządzania wypisów aktu notarialnego, które też mogą być obniżane).
Koszty notarialne to jednak nie jedyne opłaty związane z likwidacją spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Równie istotna jest opłata sądowa za wniosek składany do Krajowego Rejestru Sądowego. Wniosek ten może być złożony wyłącznie droga elektroniczną – poprzez system S24 albo Portal Rejestrów Sądowych. Jeśli wniosek zostanie złożony przez PRS to jego koszt wyniesie 250 zł, w przypadku wniosku składanego przez S24 zapłacimy trochę mniej, bo dokładnie 200 zł. Oba systemy umożliwiają dokonanie płatności zarówno poprzez ich narzędzia (użytkownik zostaje wówczas przeniesiony do swojej bankowości elektronicznej), jak i poza systemem, tj. użytkownik musi samodzielnie opłacić wniosek (np. na poczcie) i następnie dołączyć do niego (wgrać do systemu) dowód zapłaty. Niezależnie od powyższego do opłaty sądowej należy doliczyć także koszt w wysokości 100 zł za ogłoszenie likwidacji spółki z Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Ostatecznie opłata sądowa za złożenie wniosku likwidacyjnego do KRS wynosi więc albo 350 zł, albo 300 zł.
Jeśli wspólnicy decydują się na skorzystanie z pomocy prawnej w zakresie likwidacji spółki to muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami. Prawnicy stosują różne stawki w tym zakresie, jednak średnio są to kwoty rzędu 2500 zł netto + VAT. W ramach tej opłaty spółka kupuje cały proces likwidacyjny – prawnicy sami dokonują niezbędnych czynności formalnych w oparciu o udzielone im pełnomocnictwa.
Może Cię także zainteresować:
Kto pokrywa koszty likwidacji spółki z o.o.?
Choć koszty zlikwidowania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie wydają się zbyt wysokie to jednak ktoś musi je ponieść. Zgodnie z obowiązującymi przepisami koszty te obciążają likwidowaną spółkę z o.o. W praktyce oznacza to najczęściej obciążenie finansowe dla wspólników spółki. Jeśli zamykana spółka posiada jeszcze swój własny majątek opłaty mogą być pobrane właśnie z niego, tj. bez dodatkowego obciążania każdego ze wspólników spółki.
Teoretycznie możliwe jest, aby koszty likwidacji spółki z o.o. zostały pokryte przez jednego lub kilku wybranych wspólników. Wymaga to jednak powzięcia odpowiedniej uchwały oraz zgody większości wspólników. W praktyce takie sytuacje są spotykane niezwykle rzadko.
Autor: Law Media.