Wiadomości z Zabrza

Auto historyczne... jak nowe

  • Dodano: 2018-01-19 07:30, aktualizacja: 2018-01-19 07:45

Auto historyczne to pojazd nie tylko wyjątkowo się prezentujący, ale i wymagający wyjątkowej troski. Właściciel takiego samochodu musi wyposażyć się w odpowiednio dobrane produkty pielęgnacyjne i szczególnie pieczołowicie dokonywać przeglądów auta.

W Polsce zarejestrowano już ponad 55 tys. samochodów zabytkowych (źródło: https://www.bankier.pl/wiadomosc/Rynek-aut-kolekcjonerskich-w-Polsce-przyspiesza-7487426.html). To piękne i pasjonujące hobby, choć wymagające czasu i poświęcenia. Odpowiednia pielęgnacja opłaca się – zadbane auto historyczne może wyglądać tak, jakby dopiero zeszło z taśmy produkcyjnej.

Jak pielęgnować zabytkowy samochód?

Niestety tylko nieliczni mechanicy i niewiele punktów serwisowych zajmuje się samochodami zabytkowymi. Właściciel takiego pojazdu musi więc nieustannie kształcić się, zdobywać wiedzę o swoim samochodzie i własnoręcznie dokonywać wielu napraw. Warto przede wszystkim zainteresować się dostępnością oryginalnych części do naszego pojazdu – najlepiej jeszcze przed zakupem wybranego modelu. Dobrze też jest gromadzić je na zapas, aby w razie awarii nie trzeba było pilnie ich szukać – z czym mogą być problemy.

Podczas przeglądu auta zabytkowego (który trzeba często wykonywać) należy zwracać szczególną uwagę na ewentualne wystąpienie zalążków korozji. Wcześnie wykryta rdza jest łatwiejsza do zlikwidowania. Jeśli jednak będziemy zwlekać, korozja będzie postępowała szybko i zniszczy auto.

Zabytkowe auto nie może być czyszczone preparatami pielęgnacyjnymi przeznaczonymi do nowych pojazdów. Należy pamiętać o woskowaniu karoserii oraz o jej skrupulatnym myciu. Szczególnej troski wymagają elementy chromowane, które rdza może szczególnie łatwo opanować. Do takich elementów należy kupić specjalne preparaty pielęgnacyjne i woski. Wówczas będą one piękną, błyszczącą ozdobą samochodu.

Ubezpieczenie – dla aktywnych kolekcjonerów

Auto zarejestrowane jako zabytkowe nie musi być objęte ubezpieczeniem OC – ale tylko, jeśli nie bierze udziału w ruchu drogowym. Jednak użytkowany samochód – nawet tylko okazyjnie, np. przy okazji zlotów miłośników starych aut – musi mieć wykupioną polisę. Ukłonem w stronę właścicieli takich pojazdów jest fakt, że nie musi być to polisa całoroczna. Minimalny okres, na który trzeba wykupić OC dla auta zabytkowego, to 30 dni. W Polsce wciąż niełatwo o korzystny pakiet ubezpieczeniowy dla aut klasycznych. Natomiast na Zachodzie istnieje już wiele firm specjalizujących się właśnie w takiej branży, jak np. brytyjska Sureterm Direct oferująca Classic Car Insurance pod adresem https://www.sureterm.com/classic-car-insurance/.

Właściwa pielęgnacja i troska o zabytkowe auto sprawią, że jeszcze długo będzie mogło się ono prezentować tak, jak w czasach swej największej świetności. Warto więc w to zainwestować.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Zabrze.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.