Powstanie centrów przesiadkowych w Zabrzu coraz bliżej. W poniedziałek, 23 sierpnia, rozstrzygnięto przetarg na ich budowę. Inwestycja ma zostać sfinalizowana do 2023 roku.
W przetargu wzięło udział sześć firm:
- Warbud S. A. z Warszawy,
- Budimex S.A. z Warszawy,
- konsorcjum firm STRABAG Sp. z o. o. z Pruszkowa i STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o. o. z Wrocławia,
- ADAMIETZ Sp. z o. o.,
- konsorcjum firm NDI S.A. i NDI Sopot S.A.,
- UNIBEP S.A.
W finale okazało się, że pierwsze centrum przesiadkowe, znajdujące się przy ul. Krakowskiej i Ofiar Katynia zbuduje konsorcjum firm NDI S.A. z Sopotu oraz NDI Sopot S.A. Z kolei inwestycję w rejonie ul. Goethego, Placu Dworcowego i ul. 3 Maja zrealizuje firma Budimex.
- Dzisiaj nastąpiło rozstrzygnięcie przetargów na budowę dwóch nowoczesnych centrów przesiadkowych. Obiekty powstaną w centrum przy ul. Goethego oraz w Rokitnicy przy ul. Krakowskiej i Ofiar Katynia – poinformowała za pośrednictwem mediów społecznościowych Małgorzata Mańka-Szulik, prezydent Zabrza.
Centrum przesiadkowe w centrum Zabrza
Pierwsza inwestycja, czyli centrum przesiadkowe przy ul. Goethego, będzie polegała na przebudowaniu istniejącego już dworca autobusowego, który znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego. Nowy obiekt o powierzchni ok. 10,4 tys. metrów kwadratowych, będzie wykorzystywany jako centrum przesiadkowe dla autobusów lokalnych, komunikacji pomiędzy miastami aglomeracji, a także busów. W planach jest budowa nowego parkingu wielopoziomowego. Co więcej, w obrębie węzła przesiadkowego zaprojektowano perony przystankowe łącznie dla 11 stanowisk autobusów, w tym jedno przeznaczono do ładowania autobusów elektrycznych. Znajdą się tam również stanowiska postojowe dla samochodów osobowych.
Centrum przesiadkowe w Rokitnicy
Z kolei przy ul. Krakowskiej i Ofiar Katynia w Rokitnicy wybudowany zostanie obiekt o powierzchni 276 metrów kwadratowych. Pojawi się tam 6 miejsc dla postoju autobusów oraz stanowiska dla pojazdów osobowych, wiaty rowerowej, postoju taxi i minibusów. Także i tu będzie można podładować pojazdy elektryczne. Przy obu obiektach przewidziano też lokalizację stacji Zabrzańskiego Roweru Miejskiego.
Jak wskazuje prezydent Zabrza, dzięki realizacji tych inwestycji poprawiona zostanie jakość komunikacji oraz przesiadanie się na transport zbiorowy i rowerów. To jednak nie wszystkie korzyści, bo jak przekonuje prezydent:
- Wzrośnie również liczba miejsc parkingowych. Istotnym efektem realizacji projektu będzie redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza – podkreśla Małgorzata Mańka-Szulik.
W obydwu przewidziano możliwość ładowania pojazdów elektrycznych. Rozbudowana zostanie też pobliska infrastruktura drogowa.
- Przypomnijmy, że na budowę dwóch centrów przesiadkowych pozyskaliśmy ok. 96 mln zł ze środków unijnych. Resztę stanowi wkład własny miasta, którego zapewnienie jest możliwe dzięki wykorzystaniu funduszy pochodzących z Europejskiego Banku Inwestycyjnego – dodaje prezydent Zabrza.
Przypomnijmy, że 18 stycznia 2021 roku marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski razem z Aliną Nowak i Dariuszem Iskaninem, radnymi Sejmiku Województwa Śląskiego, przekazał prezydent Zabrza Małgorzacie Mańce-Szulik umowę na dofinansowanie budowy dwóch centrów przesiadkowych, wynoszące 96 mln zł. Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane do 2023 roku.
- Centra przesiadkowe to duży komfort dla pasażerów, zaś mieszkańcy Zabrza od lat czekali na inwestycję tej skali. Pamiętajmy także o proekologicznym znaczeniu tego typu projektów. Sprawna komunikacja na terenie miast i pomiędzy nimi, po prostu pozwala zostawić samochody w garażach, a daje możliwość, by przesiąść się do autobusu niskoemisyjnego i swobodnie nimi dotrzeć do celu - mówił wówczas marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski.