Oszustwo na... profesora! Znany kardiochirurg padł ofiarą oszustwa. Ktoś wykorzystuje bezprawnie jego wizerunek do reklamy preparatów medycznych. Sprawa została zgłoszona do prokuratury.
Oszustwo na profesora i wykorzystanie wizerunku
W Sieci pojawiły się reklamy specyfiku, który miałby „cofać zmiany miażdżycowe i wzmacniać serce”, a reklamować miałby go znany kardiochirurg profesor Michał Zembala. Jak się okazuje, w tym przypadku doszło do bezprawnego wykorzystania wizerunku lekarza.
- Działamy w sprawie oszustwa, którego skutki zarówno zdrowotne jak i finansowe wielu z Państwa dotknęły. Uprzejmie proszę raz jeszcze, by nikt z Was lub Waszych bliskich nie kupował nieznanych preparatów “niby-zdrowotnych”. Leki kupujemy wyłącznie w aptekach! Nie dajcie się nabrać oszustom! – zaapelował profesor Michał Zembala.
We wcześniejszym wpisie zamieszczonym na portalu Facebook pisał:
- Nie kupujcie tego dziadostwa - to oszustwo! Sprawę skierowałem do prokuratury. Jeśli ktoś z Was specyfik kupił - proszę prześlijcie rachunki (zdjęcie) - będzie to dowód w toczącym się postępowaniu, a tego pseudo-leku proszę nie zażywać!
Profesora Michała Zembalę reprezentuje Sowisło Topolewski Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych S.K.A. W oświadczeniu, które zostało niedawno wydane, zaznaczono, że „wszelkie publikowane w internecie treści, które sugerują bądź wprost wskazują, że Pan Profesor reklamuje i rekomenduje jakiekolwiek produkty lecznicze, wyroby medyczne lub suplementy diety są nieprawdziwe”.
- Wszelkie materiały reklamowe promujące produkty lecznicze, wyroby medyczne lub suplementy diety i wykorzystujące w tym celu wizerunek Pana Profesora, czy też sygnowane Jego nazwiskiem zostały opracowane, stworzone i rozpowszechnione bez wiedzy i zgody Pana Profesora – czytamy w oświadczeniu kancelarii prawnej.
Przypomnijmy, że to nie jest pierwsze tego typu oszustwo. W czerwcu 2022 roku podobną sprawę opisała „Rzeczpospolita”, a oszustwo dotyczyło bezprawnego wykorzystania wizerunku prof. dr hab. Andrzeja Bochenka do promocji suplementów diety. Naukowiec podkreślał, że nigdy nie rekomendował żadnych farmaceutyków i przestrzegał przed kupowaniem leków reklamowanych jego nazwiskiem.
W Polsce obowiązuje zakaz reklamowania leków przez medyków
Należy dodać, że w Polsce obowiązuje zakaz reklamowania leków i wyrobów medycznych przez osoby wykonujące zawody medyczne. Reguluje to ustawa z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych.
Art. 55.2 precyzuje:
Reklama wyrobu kierowana do publicznej wiadomości nie może:
- 1) wykorzystywać wizerunku osób wykonujących zawody medyczne lub podających się za takie osoby lub przedstawiać osób prezentujących wyrób w sposób sugerujący, że wykonują taki zawód;
- 2) zawierać bezpośredniego wezwania dzieci do nabycia reklamowanych wyrobów lub do nakłonienia rodziców lub innych osób dorosłych do kupienia im reklamowanych wyrobów;
- 3) dotyczyć wyrobów przeznaczonych do używania przez użytkowników innych niż laicy.
Uregulowania te muszą wpłynąć na zmianę dotychczasowych strategii reklamowych, bowiem do tej pory w spotach promujących wyroby medyczne czy suplementy diety często występowały osoby wykonujące zawody medyczne.