Za nami XXII Festiwal Dramaturgii Współczesnej “Rzeczywistość przedstawiona” [ZDJĘCIA]

Czas czytania: 3 min.

Dziesięć spektakli, w tym siedem konkursowych, na które składały się najbardziej znaczące inscenizacje dramatu polskiego i obcego w wykonaniu najlepszych zespołów teatralnych z całej Polski, imprezy towarzyszące – w tym koncert i czytanie dramatów w wykonaniu młodzieżowych grup teatralnych – to tylko część atrakcji, jakie odbyły się w ramach jubileuszowej XXII edycji Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona”. Przez osiem festiwalowych dni nasze miasto gościło teatry z całej Polski, które w zaprezentowanych sztukach dotykały tematówtrudnych, kontrowersyjnych, a często też stanowiących swoiste tabu, o którym łatwiej nam milczeć, niż o nich dyskutować.

Jury w składzie: Dorota Buchwald (przewodnicząca), Kamila Baar, Łukasz Drewniak i Jacek Sieradzki postanowiło przyznać:

  • Nagrodę im. Stanisława Bieniasza dla najlepszego dramatopisarza – w formie medalu zaprojektowanego przez Zygmunta Brachmańskiego – Tomaszowi Manowi za tekst Mała piętnastka.

dwa wyróżnienia aktorskie:

  • Katarzynie Pałce za rolę Harcerki w spektaklu „Mała piętnastka. Legendy pomorskie” z Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku
  • Ireneuszowi Mosio za rolę w spektaklu „Niewolnica Isaura” z Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu.

dwie nagrody:

  • Katarzynie Sikorze za choreografię do spektaklu „Chłopaki płaczą” z Teatru Dramatycznego w Warszawie
  • Karolowi Wróblewskiemu za rolę w spektaklu „Chłopaki płaczą” z Teatru Dramatycznego w Warszawie

dwie nagrody za reżyserię:

  • Michałowi Buszewiczowi za reżyserię spektaklu „Chłopaki płaczą” z Teatru Dramatycznego w Warszawie
  • Tomaszowi Manowi za reżyserię spektaklu „Mała piętnastka. Legendy pomorskie” z Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku.

Grand Prix festiwalu jury przyznało autorskiemu spektaklowi Mateusza Pakuły „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” z Teatru im. Żeromskiego w Kielcach i Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie – Mateuszowi Pakule (reżyser) oraz Janowi Jurkowskiemu, Szymonowi Mysłakowskiemu, Wojciechowi Niemczykowi i Andrzejowi Placie za fantastyczne kreacje aktorskie.

Nagrodę publiczności XXII Ogólnopolskiego Festiwalu Dramaturgii Współczesnej Rzeczywistość przedstawiona” Zabrze 2023 zdobył również spektakl „Jak nie zabiłem swojego ojca  i jak bardzo tego żałuję„.

Jury Młodych Festiwalu w Zabrzu w składzie Martyna Zadara, Kamil Teichman  i Vincent Kowalski postanowiło przyznać następujące nagrody:

  • Bożenie Borek, Annie Grochowskiej, Katarzynie Pałce za świadomość ciała, ruchu i rytmu w spektaklu „Mała piętnastka”.
  • spektaklowi ,,Słownik Ptaszków Polskich” w reżyserii Krzysztofa Matery za zinterpretowanie trudnego tekstu i przełożenie go na zrozumiały język teatru.
  • spektaklowi ,,Niewolnica Isaura” w reżyserii Martyny Majewskiej za przedstawienie brutalnej historii Izaury w sposób niebanalny, nieoczywisty, ale nie zakłamany.
  • spektaklowi ,,Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” za niesamowicie opowiedzianą historię o wrażliwości i dopracowanie spektaklu.
Wioletta Baborska
Źródło: UM Zabrze

Dodaj komentarz

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe