Trwają działania “Pasy”
Od wczesnych godzin rannych policjanci drogówki prowadzą działania „PASY”.
Ich celem jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez egzekwowanie stosowania się kierujących i pasażerów do obowiązku jazdy wpasach bezpieczeństwa oraz stosowania fotelików bezpieczeństwa lub innych urządzeń przytrzymujących dla dzieci. Pamiętaj! Pasów nie zapinasz dla Policji, zapinasz je dla siebie, aby chronić życie w czasie wypadku!
Pamiętajmy, że jazda bez pasów bezpieczeństwa znacząco zwiększa ryzyko poważnych obrażeń nie tylko w czasie wypadku, ale też w trakcie niewielkiej kolizji auta czy nawet gwałtownego hamowania.
W chwili zderzenia samochodu z nieruchomą przeszkodą, na osoby będące wewnątrz auta działaogromna siła bezwładności, która powoduje, że człowiek przez moment ma „masę zderzeniową” wynoszącą kilka ton. Nie siedzi dalej na fotelu samochodowym tylko uderza w deskę rozdzielczą pojazdu, szybę, obija się o siedzenia. Jeśli jest pasażerem siedzącym z tyłu miażdżyprzednie fotele, uderza też w inne osoby będące w pojeździe, sam przy tym doznając dotkliwych, niekiedy śmiertelnych obrażeń. W skrajnych przypadkach osoba niezapięta w pasy może nawet wypaść z samochodu.
Należy pamiętać, że pas nie uchroni przed wysunięciem się spod niego osoby leżącej na odchylonym fotelu, ani nie zapobiegnie uderzeniu w deskę rozdzielczą, kogoś kto w momencie wypadku jest pochylony. Pozycja dająca duże szanse przeżycia to pozycja siedząca.
- Prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa powinny płasko przylegać do ciała.
- Pas biodrowy powinien opinać biodra jak najniżej w stosunku do brzucha.
- Pas piersiowy powinien przebiegać nad środkiem barku bez tendencji zsuwania się z ramienia.
Należy także pamiętać, że wiele z aktywnych i biernych systemów bezpieczeństwa zakłada, że kierowca i pasażerowie mają zapięte pasy. Dotyczy to na przykład poduszek gazowych, które zadziałają właściwie tylko wówczas, gdy kierujący i pasażerowie mają zapięte pasy. Przy większych prędkościach kolizyjnych niezbędne jest bowiem zmniejszenie intensywności ugięcia głowy i szyi, a poprzez to także zmniejszenie obciążenia klatki piersiowej i miednicy, gdyż pomimo, że ciało jest przytrzymywane pasem, to i tak przemieszcza się do przodu w stronę kierownicy lub deski rozdzielczej. Głowa jest wtedy wychwytywana przez poduszkę powietrzną zmniejszając siły działające na człowieka. Co ważne, pas bezpieczeństwa przytrzymuje ciało w pierwszej fazie zderzenia, w związku z czym głowa napotyka już na w pełni rozwiniętą poduszkę gazową. Jeśli nie zapniemy pasa, to głowa zderzy się z poduszką już w fazie jej napełniania się, a rozwija się ona z prędkością około 300 km/h.
Młodsze dzieci powinny być przewożone w fotelikach bezpieczeństwa, który należy dostosować do wzrostu i wagi dziecka. Obowiązek jazdy w fotelikach nie dotyczy m.in.: taksówek, karetek pogotowia i radiowozów.
Z punktu widzenia bezpieczeństwa, nie ma znaczenia czy dziecko podróżuje na krótkiej czy długiej trasie. Ryzyko występuje w obu tych przypadkach. Dlatego zawsze należy przewozić dziecko zgodnie z wymogami przepisów prawa: w fotelikach ochronnych lub innych urządzeniach do przewozu dzieci.
- Pas pionowy powinien opierać się na ramieniu dziecka, a nie na szyi.
- Nie wolno układać pasa pod rączkami dziecka lub za jego plecami.
- Pas biodrowy powinien przechodzić na wysokości miednicy (opiera się na kościach biodrowych), a nie na brzuchu.
Jazda małego pasażera bez fotelika to zawsze duże ryzyko. Nie chodzi tylko o wypadek. Dziecko, które podróżuje na tylnym siedzeniu i nie jest umieszczone w foteliku, może w chwili hamowania nieoczekiwanie znaleźć się między przednimi siedzeniami lub przelecieć przez siedzenie uderzając w elementy samochodu. Z kolei gdy siedzi na kolanach dorosłej osoby podczas ostrego hamowania albo zderzenia z przeszkodą, ciało dorosłego może zmiażdżyć dziecko.
PASÓW NIE ZAPINASZ DLA POLICJI, ZAPINASZ JE DLA SIEBIE, ABY CHRONIĆ ŻYCIE W RAZIE WYPADKU!
Kto i kiedy jest zwolniony z obowiązku korzystania z pasów bezpieczeństwa?
Obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy:
- osoby mającej zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów bezpieczeństwa;
- kobiety o widocznej ciąży;
- kierującego taksówką podczas przewożenia pasażera;
- instruktora lub egzaminatora podczas szkolenia lub egzaminowania;
- policjanta, funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Inspektora Kontroli Skarbowej, funkcjonariusza celnego i Służby Więziennej, żołnierza Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – podczas przewożenia osoby (osób) zatrzymanej;
- funkcjonariusza Służby Ochrony Państwa podczas wykonywania czynności służbowych;
- żołnierza Żandarmerii Wojskowej podczas wykonywania czynności ochronnych;
- zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej;
- konwojenta podczas przewożenia wartości pieniężnych;
- osoby chorej lub niepełnosprawnej przewożonej na noszach lub w wózku inwalidzkim;
- dziecka w wieku poniżej 3 lat przewożonego pojazdem kategorii M2 i M3 (autobus)
- dziecka przewożonego na zasadach przewidzianych w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1138, z późn. zm.6).
















Dodaj komentarz