Wiadomości z Zabrza

Nowoczesne CV. Jak powinno wyglądać w 2021 roku

  • Dodano: 2021-02-25 13:30, aktualizacja: 2021-02-25 15:58

Jeśli dzisiejszemu 20-30-latkowi wpadłoby w rękę CV jego rodzica, czy któregoś z dziadków, zapewne bardzo by się zdziwił. Jeszcze 40 albo i 30 lat temu większość tego typu dokumentów była pisana odręcznie lub ewentualnie na maszynie, jeśli ktoś miał do niej dostęp i przypominało raczej formułkę życiorysu charakterystyczną dla encyklopedii, tylko pisanego w I osobie liczby pojedynczej. Zaczynało się zwykle od zdania określającego datę i miejsce urodzenia, następnie wspominało przejście przez szkołę podstawową, średnią lub zawodową i dalsze etapy kształcenia oraz  - ewentualnie - przebieg dotychczasowej kariery zawodowej.

Dzisiaj byłoby to coś nie do pomyślenia, jako że odkąd istnieje powszechny łatwy dostęp do komputerów i drukarek, liczy się przejrzystość, konkret i zwarty charakter przekazywanych w dokumentach aplikacyjnych informacji. Dodatkowo od pewnego czasu w stworzeniu profesjonalnie wyglądającego dokumentu może pomóc CV kreator na bananacv.com.

Sam edytor tekstów nie wystarczy

Przez pewien czas osoby piszące CV korzystały najczęściej z edytorów tekstów - płatnych lub ich darmowych odpowiedników. Wystarczyło wstawić zdjęcie i podzielić całość na kilka części, jak:

  1. Informacje podstawowe, jak imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania (przynajmniej miasto lub miejscowość)
  2. Informacje kontaktowe: najczęściej numer telefonu oraz e-mail
  3. Przebieg edukacji - zazwyczaj od szkoły średniej, zwłaszcza gdy ktoś uczęszczał do klasy profilowanej lub szkoły dającej konkretny zawód, po - ewentualnie - studia i ważniejsze kursy z różnych dziedzin
  4. Dodatkowe umiejętności - znajomość języków, programów komputerowych itp.
  5. Przebieg dotychczasowej kariery zawodowej

CV wyglądało już podobnie do dzisiejszego dokumentu tego typu i polegało na wypunktowaniu informacji, przede wszystkim najważniejszych przez wzgląd na stanowisko, na które się aplikowało.

Jednak - wraz z biegiem czasu - zmieniały się też zasady wykorzystania przestrzeni strony A4, jeśli miała ona zawierać CV.  Stąd coraz częściej zaczęło padać pytanie: jak napisać CV, aby nie zostało odrzucone z miejsca, po pierwszym spojrzeniu osoby rekrutującej na dane stanowisko.

Jak łatwo wygenerować CV bez długotrwałej pracy z edytorem tekstów?

O tym, że CV to nie list motywacyjny, wiadomo od dawna. O ile kiedyś cechy obydwu tych dokumentów łączył często wspomniany wyżej "życiorys", o tyle w ostatnich 20 latach jest to nie do pomyślenia.

Jak wskazuje określenie, list motywacyjny ma zawierać motywację, dlaczego firma powinna przyjąć konkretnego kandydata. Natomiast CV to konkretne informacje nt. jego dotychczasowej edukacji i przebiegu zatrudnienia i kariery zawodowej. Tutaj coraz rzadziej jest miejsce np. na cechy charakteru oraz to, jak dotychczasowe doświadczenie zawodowe może przydać się na stanowisku, na które się palikuje.

Pojawia się jednak tendencja do tego, aby jednym z pierwszych działów CV było tzw. podsumowanie, czyli najważniejsze informacje edukacyjne i zawodowe oraz dotyczące najistotniejszych realizowanych do tej pory projektów i sukcesów, ale ujętych  dosłownie w kilku linijkach ciągłego tekstu. W miejscu podsumowania czasem pojawiają się też cele zawodowe kandydata.

W CV często wymaga się aktualnej fotografii - obecnie wskazuje się, że powinna się ona pojawić po lewej lub po prawej stronie dokumentu, u góry strony.

Aby całość wyglądała ładnie i profesjonalnie, stosuje się zwykle podział na część główną i pasek boczny. Organizacja informacji na tych przestrzeniach bywa różna, jednak - zazwyczaj - pasek służy uzupełnieniu tego, co widnieje w części głównej. Mogą to być:

  • dane kontaktowe,
  • znane kandydatowi języki oraz stopień ich znajomości, 
  • pogramy komputerowe, którymi kandydat się posługuje
  • hobby, zwłaszcza, gdy jest ono jakoś powiązane z charakterem pracy na stanowisku, na które kandydat aplikuje.

Główna część CV to miejsce na przebieg wykształcenia, w które można wliczyć przydatne kursy oraz dotychczasową karierę zawodową.

Jednak to, jak rozmieścić poszczególne informacje, podpowie dzisiaj najlepiej CV kreator.

Jak to działa?

Wiele osób widziało już w rękach innych kandydatów CV z przejrzyście rozmieszczonymi informacjami, wyraźnym podziałem na działy oraz omaszczone estetyczną, modną w danym momencie  kolorystyką tła lub niektórych części dokumentu. Dla wielu osób samodzielne przygotowanie takiego CV - tylko przy pomocy edytora tekstów - to trudne wyzwanie, które mogłoby zająć wiele godzin. A chodzi nie tylko o samo wykonanie, ale i nowoczesny projekt odpowiadający aktualnym oczekiwaniom osób rekrutujących.

Tymczasem kreator CV, zazwyczaj działający on-line i umożliwiający zapis stworzonego dokumentu na dysku komputera, przeprowadzi użytkownika przez cały proces tworzenia. Osoba zainteresowana musi jedynie wybrać jeden z dostępnych wzorów CV, wgrać swoją aktualną fotografię i wypełnić poszczególne działy tak, aby całość najlepiej nie zajmowała więcej, niż 1 strony A4.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.