Wiadomości z Zabrza

Katalogi reklamowe - szyte, spiralowane, klejone - poznaj różnice

  • Dodano: 2019-09-03 13:00

Katalogi reklamowe cieszą się dużą popularnością już od wielu lat. Stanowią formę materiałów, które łączą funkcje promocyjne i informacyjne, dając odbiorcy znacznie więcej informacji niż tradycyjny banner, plakat lub ulotka. Druk cyfrowy katalogów stwarza też bardzo szerokie możliwości kreowania stylu szaty graficznej oraz ceny i formy, dostosowanych do profilu promowanych produktów lub usług.

Funkcje katalogów reklamowych

Pojęcie katalogu nie jest zarezerwowane wyłącznie dla reklamy. Charakterystyczne książki czy zeszyty były opracowywane przez firmy już kilkadziesiąt lat temu, jako sposób na zaprezentowanie szczegółowej oferty produkowanych wyrobów. Obecnie rolę takich spisów przejmują strony internetowe, na których przedsiębiorcy zamieszczają szczegółowe specyfikacje techniczne i inne dane o własnych produktach. W związku z ograniczeniem roli drukowanie katalogów przyjęło też inną formę, a w miejsce monotonnych wykazów pojawiły się kolorowe zdjęcia i atrakcyjne prezentacje. Ewolucji uległa też podstawowa funkcja takich materiałów, której szala przechyliła się z informacyjnej w kierunku promocji i reklamy.

Obecnie katalogi reklamowe nie tylko mają informować o tym, co produkuje czy oferuje przedsiębiorca. Ich zadaniem jest też przedstawienie tych produktów w jak najlepszym świetle oraz w sposób, który zachęci do zakupu. Typowym przykładem takich materiałów są prospekty ośrodków wypoczynkowych czy luksusowych hoteli. Drukowanie katalogów jest też wybierane przez lokalne władze, jako sposób na promocję regionu, miejscowości, lokalnego festiwalu czy określonego profilu działalności. 

Rodzaje katalogów reklamowych

Cechą, która łączy wszystkie katalogi reklamowe jest wydruk cyfrowy wykonywany na nośniku papierowym. Zbliżone są również ich funkcje, jednak na tych dwóch cechach kończą się podobieństwa. Projektowanie katalogów reklamowych pozwala na stworzenie setek unikalnych kompozycji, dzięki którym każdy z produktów będzie inny i wyjątkowy. Różnią się one formatem, gramaturą papieru, sposobem wykończenia powierzchni i wieloma innymi cechami. Jedną z nich jest też sposób łączenia kartek. Wśród stosowanych najczęściej i najpopularniejszych są trzy warianty.

  • Katalogi szyte charakteryzują się bardzo wysoką trwałością połączenia. Zachowują swoją spójność nawet po wielokrotnym przeglądaniu, dlatego idealnie sprawdzają się tam, gdzie są wykładane do publicznego wglądu. Druk katalogów szytych wymaga specjalnego projektu, w którym jeden arkusz obejmuje jednocześnie dwie strony. Dla projektanta amatora odpowiednie uszeregowanie stron jest trudne, gdyż na arkusza nie są one umieszczane po kolei. Warto skorzystać z pomocy specjalistów takich jak zespół OpenPrint.pl. Alternatywą dla katalogów zeszytowych są modele szyte oczkowo, które można wpinać do segregatora.

  • Katalogi spiralowane są złożone z pojedynczych kart łączonych za pomocą specjalnej metalowej lub plastikowej spirali (na wzór skoroszytu). Ich zaletą jest możliwość dowolnego przewracania kart wokół łącznika, dzięki czemu na wierzchu pojawia się interesująca użytkownika strona. W razie potrzeby taki katalog można rozpiąć na pojedyncze arkusze bez ich uszkadzania. Katalogi reklamowe spiralowane sprawdzają się przy produkcji atlasów, przewodników książek kucharskich czy instrukcji. Maksymalnie mogą zawierać 60 stron.

  • Katalogi klejone są złożone w szeregu pojedynczych kart połączonych na krawędzi za pomocą kleju introligatorskiego. Projektowanie takiego produktu jest bardzo wygodne, gdyż można przygotować pojedyncze strony, a łączyć je dopiero po wykonaniu całości. Pozwala to również na liczne modyfikacje, np. zmianę układu czy kolejności sekcji już w gotowym projekcie. Klejone katalogi reklamowe są najmniej trwałe w użytkowaniu, ale ich produkcja jest najtańsza i stwarza największe możliwości. 

Druk katalogów szytych, klejonych i spiralowanych jest wykonywany w technologii offsetowej lub cyfrowej. Wszystkie modele są też dostępne w wielu formatach oraz w układzie poziomym i pionowym. 


 

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Zabrze.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.