Ze sprzedażą internetową na szeroką skalę powinna wiązać się duża przestrzeń magazynowa oraz przeszkolony personel do pakowania zamówień. Ale czy zawsze tak jest? Oto zalety i charakterystyka biznesu opartego na dropshippingu!
Dropshipping – wygodne rozwiązanie dla sprzedawców
Rynek usług stale się zmienia i dostosowuje do ciągle rosnących potrzeb konsumentów oraz przedsiębiorców. Z tego powodu różnego rodzaju firmy dostawcze i hurtownie poszerzają zakres swoich działań w celu zdobycia większej liczby odbiorców.
Taka kolej rzeczy przyczyniła się do powstania dropshippingu, czyli specyficznego modelu logistycznego, który działa w sferze e-commerce. Wprowadzenie takiej formy biznesu znacznie ułatwia pracę właścicieli sklepów, których obowiązki są przejmowane przez dostawców.
W ramach dropshippingu można sprzedawać nie tylko elektronikę, ale również:
- książki,
- zabawki,
- gadżety,
- odzież.
Są to jedynie przykłady towarów oferowanych przez setki hurtowni, które zajmują się dropshippingiem. Takie rozwiązanie to świetny i wygodny sposób na prowadzenie działalności na różnych platformach sprzedażowych, które posiadają dużą bazę klientów.
Jak dropshipping działa w praktyce?
Dropshipping to rozwiązanie, z którego najchętniej korzystają sprzedawcy bez przestrzeni magazynowej, a co za tym idzie, własnego asortymentu produktowego. Model ten jest także atrakcyjny dla osób, które nie chcą inwestować w magazyn, produkty czy pracowników.
Sprzedaż w ramach dropshippingu oparta jest więc na umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą a firmą oferującą tę usługę. W praktyce hurtownie przedstawiają swoją ofertę zainteresowanym i w razie nawiązania współpracy przejmują wszelkie obowiązki przedsiębiorcy, do których należą przechowywanie, pakowanie oraz dostarczanie towaru do kupujących.
Jaką w takim razie funkcję pełni sprzedawca? Pozostaje mu promocja produktu, obsługa klienta oraz zarządzanie potencjalnymi zwrotami. W jego roli kluczowa jest odpowiednia prezentacja towaru i marketing.
Korzyści zarobkowe w dropshippingu są uzależniony od marży, czyli różnicy pomiędzy wartością produktu zakupionego u dostawcy, a ceny tego samego towaru, którą ustala sprzedawca.
Zalety i potencjalne zagrożenia
Brak konieczności inwestowania w przestrzeń magazynową to dobre rozwiązanie dla osób, które nie posiadają dużych zasobów finansowych. Dodatkowo sprzedawca nie musi martwić się o wysyłkę. Z tego powodu dropshipping charakteryzuje bardzo niski próg wejścia, szczególnie dla początkujących przedsiębiorców.
Model ten wiąże się także z niskim ryzykiem inwestycyjnym związanym z zalegającym towarem. Do dodatkowych atutów tego rozwiązania należy możliwość pracy z każdego miejsca na świecie. Warunkiem jest oczywiście dostęp do internetu, bez którego kontrola zamówień, monitorowanie stanu towaru oraz komunikacja z klientem i hurtownią byłaby niemożliwa.
Dropshipping to świetny sposób na przetestowanie rynku bez większych nakładów finansowych. Duża elastyczność tej formy pozwala bez przeszkód dostosowywać produkty do zmieniających się potrzeb klientów. Dzięki temu można w łatwy sposób przeanalizować rynek i aktualnie panujące trendy, a także sprawdzić skuteczność wcześniej ustalonej strategii.
Przerzucenie ważnych obowiązków na hurtownie jest zarówno zaletą, jak i największą wadą tego rozwiązania. Brak fizycznej kontroli nad zamówieniami uniemożliwia wprowadzenie strategii marketingowej np. poprzez dodanie wizytówek lub ulotek do paczek. Całkowite przejęcie przez firmy zewnętrzne realizacji dostawy nie daje też gwarancji, że pakowanie przebiegło w prawidłowy sposób.
Kolejnym, a zarazem najważniejszym wyzwaniem jest komunikacja z firmą zewnętrzną. Nieodpowiednia kontrola nad stanem magazynowym może doprowadzić do sytuacji, w której klient zakupi towar aktualnie nieznajdujący się na magazynie. Ponadto sprawny przesył informacji, takich jak potwierdzenie płatności czy data wysyłki, w znacznym stopniu zmniejsza ryzyko wystąpienia opóźnień i innych problemów związanych z realizacją zamówienia.
Dropshipping krok po kroku
Na wstępie warto zaznaczyć, że choć dropshipping bez firmy jest możliwy, to hurtownie zdecydowanie chętniej podejmują współpracę z właścicielami działalności gospodarczej. Forma ta pozwala także rozwijać biznes bez ograniczeń finansowych, co stanowi ważny element dla osób nastawionych na skalowanie sprzedaży. Więcej informacji na ten temat znajduje się w artykule na stronie https://www.drop-shipping.pl/dropshipping-jaka-dzialalnosc/.
Ważną kwestią przy zdecydowaniu się na dropshipping jest wybór rodzaju asortymentu. Na początek warto skupić się na popularnych produktach, które rzadko podlegają zwrotowi. Elektronika czy delikatne przedmioty to towar często ulegający uszkodzeniom, co wiąże się z reklamacjami.
Oprócz wysokiego popytu powinno się zwrócić uwagę na wysokość marży. To ona stanowi główny zarobek dla przedsiębiorcy. Najcenniejsze przedmioty to takie, które mają potencjał na ustalenie wysokiej ceny w stosunku do kosztu zakupu w hurtowni. W tym celu warto przeanalizować konkurencję na innych platformach sprzedażowych oraz sklepach internetowych.
Na początku warto skorzystać z popularnych platform sprzedażowych, na których klienci często robią zakupy. Posłużą one jako dobry sposób na zwiększenie swojej bazy odbiorców oraz zbudowanie świadomości na temat marki. Potem można zastanowić się nad otworzeniem własnego sklepu online.
Dropshipping to świetny sposób na sprawdzenie rynku pod kątem własnych pomysłów. Jeśli okażą się one trafne, współpraca z hurtowniami umożliwia wygodne i łatwe skalowanie biznesu, który może przerodzić się w pełnoprawną działalność przynoszącą duże zyski.