Wiadomości z Zabrza

"Media bez wyboru". Trwa strajk mediów w Polsce

  • Dodano: 2021-02-10 10:45, aktualizacja: 2021-02-10 12:50

Komercyjne media nie emitują dziś swoich programów, audycji i nie publikują treści na portalach internetowych. Dlaczego? Chodzi o sprzeciw wobec nowego podatku. Trwa strajk mediów w Polsce. 


"Media bez wyboru"

Kilkadziesiąt redakcji prasowych, radiowych, telewizyjnych i internetowych podjęło dzisiaj protest pod hasłem "Media bez wyboru". To reakcja na nowy rodzaj podatku, którym mają być objęte. Na początku lutego do wykazu prac legislacyjnych rządu wpisano projekt ustawy, której konsekwencją będzie wprowadzenie składki z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. Chodzi o projekt ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów. Zgodnie z założeniami połowa wpływów ze składek od reklam ma trafić do NFZ. Przeciw wprowadzeniu nowej składki protestują liczne media prywatne.

Jak określono to w liście otwartym do polskich władz.

- To haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.


"Tu miał być Twój ulubiony program”

W ramach akcji "Media bez wyboru" w środę od rana wszystkie kanały Grupy Telewizji Polsat, TVN Grupy Discovery i Telewizji Puls zamiast programu nadają specjalny komunikat. Na czarnej planszy wyświetlany jest napis "Tu miał być Twój ulubiony program”, z wyjaśnieniem poniżej: "Przepraszamy naszych widzów i partnerów handlowych. Dziękujemy za zrozumienia i wsparcie” i odesłaniem do wspólnego listu otwartego w serwisach internetowych. Taka plansza jest emitowana non stop zarówno w kanałach w naziemnej telewizji cyfrowej (m.in. TVN, Polsat, TV Puls, Metro, Fokus TV, Nowa TV), jak też płatnych kanałach tematycznych (także sportowych - z grup Eurosport i Eleven Sports).

Na stronach głównych radiozet.pl, tvn24.pl, onet.pl i interia.pl w środę rano czytelnicy nie przeczytają żadnych artykułów informacyjnych. Do akcji przyłączyły się także stacje radiowe m.in.: RMF FM, ZET, TOK FM, Rock Radio. Akcja trwa do końca dnia. 

Redakcja sieci portali Silesia.info.pl wspiera protest. Jako sieć portali lokalnych nie jesteśmy w stanie jednak zrezygnować z emitowanych reklam, również z szacunku do firm, które z nami współpracują.


List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego "składką", wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.

Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media. 

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

  1. osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
  2. ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
  3. pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
  4. faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 - 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.
  5.  Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych. 

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia  mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19. 

Sygnatariusze listu

  • Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura
  • Agora S.A.
  • AMS S.A.
  • Bonnier Business
  • Burda Media Polska
  • CANAL+
  • Dziennik Trybuna
  • Dziennik Wschodni
  • Edipresse Polska
  • Eleven Sports Network sp. z o.o.
  • Gazeta Radomszczańska
  • Green Content sp. z o.o.
  • Gremi Media S.A.
  • Grupa Eurozet
  • Grupa Interia.pl sp. z. o.o.
  • Grupa Radiowa Agory sp. z o.o.
  • Grupa RMF
  • Grupa ZPR
  • Helios S.A.
  • Infor Biznes
  • Kino Polska TV S.A.
  • Lemon Records sp. z o.o.
  • Marshal Academy
  • Music TV sp. z o.o.
  • Muzo.fm sp.z o.o.
  • NaTemat.pl
  • Polityka
  • Polska Press Grupa
  • Ringier Axel Springer Polska
  • STAVKA sp. z o.o.
  • Superstacja sp. z o.o.
  • Telewizja Polsat sp. z o.o.
  • Telewizja Puls sp. z o.o.
  • TIME S.A.
  • TV Spektrum sp. z o.o.
  • TVN S.A.
  • Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin
  • Tygodnik Powszechny
  • Wydawnictwo Bauer
  • Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan
  • Wydawnictwo Magraf
  • Wydawnictwo Nowiny
  • Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze - Tygodnik Podhalański

Komentarze (2)    dodaj komentarz »

  • Janek

    Szczerze to mam gdzieś te opłaty za reklamy w wysokości 5 %. Ja też nie chce płacić wielu różnych podatków, w tym np w paliwie prądzie, wszelkich towarach, cudowny podatek Belki od zysków. Ciągle coś. Reklamodawcy mają kasę to niech płacą też.

  • Taki tam.

    Od zysków - już nie ma podatku.- jak można płacić podatek Belki od zera procenta- albo się ma lokaty, albo nie ma - to i tak nie ma się zysków. Od prądu - zużywam w garażu 2 kW rocznie i płacę za to prawie 300 zł. rocznie. Gdzie w świecie są wyższe taryfy 150 zł za kilowat.. Podatek na towarach - proszę się zastanowić - zarobiona kwota jest opodatkowana, potem jest kolejny podatek przy zakupie - a czasami jeszcze do tego akcyza. Połowa zarobionej kasy jest konfiskowana.Inflacja leci na łeb i będzie powtórka z lat 80. Podatek od reklam - nie ma wynosić 5% - chyba że oglądamy inne programy informacyjne.Punkt widzenia zależy od miesięcznego dochodu.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.