Każda sekunda ma znaczenie – szczególnie w sieci. Nie wierzysz? A czy nie zdarzyło Ci się przynajmniej raz opuścić witrynę internetową, ponieważ ta ładowała się zbyt długo? Dziś internauci, którzy poszukują informacji oraz produktów i usług w Internecie są niezwykle niecierpliwi, przez co każde opóźnienie może przyczynić się do wybrania przez nich innego adresu. Jeśli chcesz temu zapobiec, musisz dowiedzieć się, jak przyśpieszyć otwieranie się stron internetowych. Sprawdź i już teraz wyeliminuj błędy, które mają wpływ na szybkość ładowania.
Dlaczego szybkość otwierania się strony WWW jest ważna?
Z pewnością zdajesz sobie sprawę, że z roku na rok wzrasta szybkość Internetu. Z tego też powodu, użytkownicy przyzwyczaili się, że dobrej jakości łącze zapewnia wyświetlanie stron internetowych w błyskawicznym tempie. Nic więc dziwnego, że gdy trafią na witrynę, która otwiera się dłużej niż 2-3 sekundy, porzucają ją i szukają pożądanych informacji pod innym adresem.
W końcu jak mówi stare powiedzenie – czas to pieniądz! Tak jest też w kontekście prędkości strony. Czynnik ten nie tylko wpływa bowiem na jakość korzystania z witryny czy doświadczenie użytkownika, ale może decydować o skuteczności pozycjonowania. Nie od dziś wiemy, że Google chce wyświetlać użytkownikom wartościowe wyniki wyszukiwania i dlatego wysoko w rankingu umieszcza adresy stron, które m.in. szybko się ładują.
Przedsiębiorca, działając w Internecie, musi zadbać, aby jego witryna sprawnie się otwierała jeszcze przynajmniej z kilku powodów. Jednym z nich jest wskaźnik konwersji. Tylko w przypadku szybkiego ładowania się strony WWW można zachęcić potencjalnego klienta do pożądanej interakcji, czyli np. wypełnienia formularza. Parametr ten jest szczególnie istotny w przypadku e-sklepów.
Co więc się stanie, jeśli Twoja strona będzie się zbyt długo otwierać? Oto kilka potencjalnych skutków:
-
pojawi się niezadowolenie użytkowników,
-
zauważysz spadek w wynikach wyszukiwania,
-
zmniejszy się liczba konwersji (działań ze strony odbiorców),
-
uzyskasz wyższy wskaźnik odrzuceń i mniejsze przychody,
-
roboty wyszukiwarki będą wolniej indeksować Twoją stronę,
-
pogorszy się Quality Score, czyli wyniki jakości strony docelowej w Google Ads.
Musisz temu zapobiec! A my podpowiemy Ci, jak to zrobić. Ale najpierw sprawdź, czy Twoja witryna nie otwiera się zbyt wolno. Natomiast jeśli dopiero planujesz założyć własną stronę internetową, to już teraz zamów darmową konsultację na https://wenet.pl/oferta/strony-www i zadbaj o wizytówkę Twojej działalności w sieci.
Jak sprawdzić szybkość ładowania strony WWW?
Pozycja w Google, poziom konwersji, doświadczenie użytkownika – na wszystko to może wpłynąć czas ładowania witryny. Przyjmuje się, że nie powinien on przekroczyć 2-3 sekund (oczywiście lepszy wynik będzie przynosił jeszcze korzystniejsze efekty). Jeżeli chcesz się przekonać, czy Twoja strona internetowa otwiera się wystarczająco szybko, to przeprowadź szczegółowy audyt, czyli analizę witryny.
W tym celu możesz skorzystać z narzędzi dostępnych w Internecie:
-
PageSpeed Insight – niezbyt rozbudowane rozwiązanie sygnowane marką Google,
-
Google Analytics i Google Search Console – nie służą stricte do pomiaru prędkości, ale udostępniają funkcjonalności pomocne w ocenie witryny pod tym kątem,
-
Audyt SEO – przeprowadza szczegółową analizę strony internetowej (również w kontekście jej sprawności),
-
Pingdom – jedno z najdłużej działających oprogramowań tego typu w sieci.
Przy przeprowadzaniu testu skorzystaj z więcej niż jednego narzędzia, uwzględnij wszystkie ważne podstrony, wyeliminuj błędy pomiaru, porównaj wyniki i pamiętaj o kluczowych parametrach.
Jak przyśpieszyć stronę internetową?
Część narzędzi podpowie Ci, co możesz zrobić, aby poprawić funkcjonalność witryny i zwiększyć szybkość ładowania. Istnieje jednak kilka uniwersalnych sposobów, które przyśpieszą otwieranie się Twojej strony internetowej. Przeczytaj i poznaj je lepiej.
Wybierz sprawny hosting
Jednym z filarów każdej strony WWW jest hosting. Usługa udostępniania miejsca na serwerze dla witryny i jej zasobów powinna być bezpieczna, sprawna i niezawodna.
Wybór wadliwego hostingu, który pracuje na wolnych dyskach i nie obsługuje wymaganych technologii i funkcji, może przyczynić się do długiego ładowania strony. Dlatego pamiętaj, że optymalny czas odpowiedzi serwera (według Google) wynosi poniżej 200 ms. A jeśli obecny dostawca nie spełnia Twoich oczekiwań, to poszukaj innej firmy hostingowej. Na rynku dostępnych jest wiele atrakcyjnych opcji.
Właściwie zoptymalizuj zdjęcia
Atrakcyjne materiały wizualne to ważny element web designu. Niestety właściciele stron internetowych często zapominają, że poza publikacją zdjęć należy zadbać jeszcze o ich prawidłową optymalizację. Wszystko dlatego, że grafiki należą do „najcięższych” elementów witryny, przez co przeglądarka potrzebuje dużo czasu, aby pobrać i wyświetlić obrazy użytkownikom.
W ramach optymalizacji musisz zadbać o rozmiar, odpowiednie wykorzystanie i formaty grafik.
-
Rozmiar pliku
Na rozmiar grafik ma wpływ zarówno format zapisu (o czym w dalszej części), jak i rozdzielczość. Aby zadbać o szybkość otwierania się strony, musisz znaleźć kompromis między czytelnością i wagą zdjęć. Nie publikuj więc obrazów większych niż 150-300 KB. Z powodzeniem możesz skorzystać z narzędzi do kompresowania plików.
-
Odpowiednie użycie grafik
Zanim wykonasz sesję fotograficzną, upewnij się, w których miejscach na stronie zdjęcia zostaną opublikowane. Może się bowiem okazać, że jedna fotografia pojawi się na kilku podstronach w różnych rozmiarach. Pamiętaj więc, że lepiej zrobić kilka wersji obrazu w zależności od przeznaczenia, niż zmuszać przeglądarkę do skalowania grafiki, co zajmuje zdecydowanie więcej czasu.
-
Format grafik
Na stronach internetowych stosuje się różne formaty plików. JPG sprawdza się najlepiej w przypadku zdjęć, PNG działa dobrze z grafikami tworzonymi na potrzeby Internetu, a GIF wykorzystywany jest do animacji czy prostych obrazów. Specjaliści SEO polecają za to WebP, czyli nowoczesną formę zapisu pozwalającą zredukować rozmiar i zachować przy tym wysoką jakość.
Trzymanie się zastosowań z pewnością pozytywnie wpłynie na szybkość ładowania się grafik, a więc i otwierania stron WWW. Możesz też pomyśleć o wdrożeniu opcji lazy loading, dzięki której zdjęcia są podświetlane w momencie, gdy są potrzebne – np. kiedy użytkownik przewija zawartość witryny i trafia na fragment z fotografią.
Zadbaj o video na stronie
Materiały filmowe zwiększają atrakcyjność witryny dla użytkowników i wyszukiwarek – to fakt. Nie da się jednak ukryć, że zazwyczaj są to pliki o dużych rozmiarach, które mogą spowolnić ładowanie się firmowej strony. Co możesz z tym zrobić?
Masz co najmniej dwie możliwości. Po pierwsze możesz unikać dużych plików video. Niestety ta opcja raczej okaże się niewystarczająca, dlatego od razu rozważ drugą, czyli umieszczenie filmu na zewnętrznej platformie np. YouTube i udostępnienie na swojej stronie. To szczególnie korzystne rozwiązanie, jeśli Twój serwer ma małą przepustowość.
Chcesz przyśpieszyć otwieranie się Twojej strony internetowej? Możesz w tym celu wykorzystać pamięć podręczną wyszukiwarki. Przede wszystkim jednak wyeliminuj popularne błędy, takie jak np.:
-
wielokrotne przekierowania,
-
zasoby blokujące renderowanie,
-
przeładowanie efektami wizualnymi i animacjami,
-
skomplikowany kod źródłowy strony,
-
zbyt duża liczba nieużywanych wtyczek i rozszerzeń,
-
projekt WWW oparty na przestarzałych technologiach,
-
nieskompresowane pliki źródłowe w witrynie.
Jak poprawić prędkość strony WWW? Podsumowanie
Z pewnością zgodzisz się ze stwierdzeniem, że nikt nie lubi tracić czasu. Czekać nie chcą też internauci, którzy oczekują, że witryny będą otwierać się szybko i sprawnie. O czas ładowania strony internetowej najlepiej zadbać już na etapie jej tworzenia. A jeśli chcesz mieć pewność, że oczekiwania użytkowników zostaną spełnione, to już teraz podejmij współpracę ze specjalistami.
Firmowa witryna powinna być wizytówką Twojej działalności. Właśnie dlatego jej stworzenie warto powierzyć doradcom internetowym, którzy od lat wspierają rozwój małych i średnich biznesów w sieci. WeNet zapewni wszystko, czego potrzebujesz, by zaistnieć online. Twoja strona internetowa będzie nie tylko szybko się otwierać, ale również spełni inne wymagania dzisiejszych klientów.
W ramach oferty otrzymasz: atrakcyjny design, responsywny projekt, stałą pomoc opiekuna, bezpieczeństwo, chwytliwą domenę, bezawaryjny hosting i wsparcie techniczne. Chcesz poznać szczegóły? Już teraz zamów darmową konsultację i wycenę. Wybierz pakiet skrojony do Twoich potrzeb i pokaż swoją firmę z najlepszej strony.