Zanim rozpocznie się kampanię SEO, należy przeprowadzić audyt SEO. Polega on na ustaleniu, jakich zmian wymaga witryna, aby ją dostosować do oczekiwań algorytmu Google. Należy też przeanalizować konkurencję, aby wiedzieć, jak wiele pracy wykonać, aby ją wyprzedzić. Co dokładnie obejmuje audyt SEO sklepu online?
Audyt SEO sklepu WWW – czym jest?
W ramach audytu SEO specjaliści sprawdzają kondycję witryny. Ocenia się ją pod kątem wszystkich istotnych wskaźników, które nie zawsze wiążą się z kwestią optymalizacji pod wymagania algorytmu wyszukiwarki. Na tej podstawie ustalana jest lista działań, które należy przeprowadzić, aby doprowadzić serwis do oczekiwanej postaci. Wprowadzone zmiany mają spowodować, że witryna zyska lepszą widoczność w Google, ale także będzie lepiej dostosowana do oczekiwań odbiorców pod względem doświadczeń użytkownika. Audyt sklepu wygląda bardzo podobnie, jak w przypadku innego typu stron WWW, ale ocenie podlegają podstrony innego rodzaju. Przykładowo na firmowej wizytówce są to opisy usług, a w sklepie internetowym – kategorie, podkategorie i strony produktowe. Dzięki skutecznej optymalizacji technicznej witryna może budować widoczność w Google. Rozwiążesz problemy z UX i frazami kluczowymi, błędy techniczne, i nie tylko. Audyt SEO sklepu powinien objąć wszystkie czynniki, które mają wpływ na jego widoczność. Jakie dokładnie?
Dowiedz się jak promować i pozycjonować strony w Zabrzu: https://smartbuzz.pl/pozycjonowanie-stron-zabrze
Indeksowanie witryny
O problemach z indeksacją możesz się dowiedzieć z Google Search Console. Błędy mogą występować nawet w przypadku serwisów, które mają poprawną strukturę i wysokiej jakości content. Przyczynami komplikacji z indeksowaniem mogą być m.in. nieodpowiednie linkowanie wewnętrzne, brak wartościowych treści, brak odnośników zewnętrznych prowadzących do witryny, długi czas ładowania, blokada indeksacji w kodzie. To kwestie, które mają bardzo duży wpływ na widoczność witryn.
Core Web Vitals
To jeden z najnowszych czynników rankingowych. Chodzi o zestaw wskaźników, które dotyczą m.in. szybkości ładowania witryny oraz jej wydajności. Warto dążyć do jak najlepszych wyników. Szybkość ładowania witryny ma znaczenie z wielu względów. Chodzi nie tylko o widoczność w Google, ale również konwersję. Badanie przeprowadzone przez Portent pokazuje, że najwyższym wskaźnikiem tej konwersji charakteryzują się serwisy, które ładują się do 4 sekund. Natomiast ogólnie im szybciej, tym lepiej. Wyniki Twojej strony możesz sprawdzić w narzędziu PageSpeed Insights. Nie musisz mieć w każdym przypadku 100/100, ale warto dążyć do jak najwyższego rezultatu, nie zapominając jednak o zapewnieniu pozytywnych doświadczeń użytkownikom. Możliwe, że lepiej, aby dany element, który odpowiada za spowolnienie, pozostał, niż go usuwać. Warto analizować tę kwestię indywidualnie.
Linki kanoniczne
W przypadku sklepów WWW, gdzie często występuje duży problem z duplikacją treści, kwestia określenia, który materiał jest oryginalny, odgrywa bardzo istotną rolę. Za pomocą linków kanonicznych możesz wskazać robotowi wyszukiwarki, która treść jest tą oryginalną. Błędy w tym aspekcie mogą mieć wpływ na pozycje zajmowane przez witrynę.
Weryfikacja treści
Kolejny element, który ma kluczowe znaczenie w SEO. Content należy weryfikować pod kątem duplikacji wewnętrznej i zewnętrznej, tzn. czy te same treści nie pojawiają się wielokrotnie w witrynie lub nie są też umieszczone na innych stronach. Jeśli tak się dzieje, należy wyeliminować ten problem.
Kolejną ważną kwestią jest jakość treści w witrynie. Powinna być zoptymalizowana pod słowa kluczowe i odpowiadać na zapytania, po których internauci na nią trafią. Nie chodzi wyłącznie o umieszczenie odpowiednich fraz, ale przede wszystkim o zapewnienie czytelnikom najwyższej jakości contentu.
Weryfikacja danych strukturalnych
Za pomocą danych strukturalnych możesz opisać na stronie istotne elementy, aby robot Google mógł łatwiej zrozumieć, z czym ma do czynienia. Dzięki temu wie, że dana treść to np. cena, stan magazynowy, nazwa marki czy średnia ocena produktu. Prawidłowo wdrożone dane strukturalne mogą powodować, że w wynikach wyszukiwania pojawią się dodatkowe informacje przy rezultacie z Twojej witryny. Przykładowo, wspomniana cena produktu. Do testowania tych elementów możesz wykorzystać darmowe narzędzie od Google.
Certyfikat SSL
Dzięki SSL dane przesyłane między stroną a urządzeniem użytkownika witryny są szyfrowane. Nikt nie może ich przejąć ani zmienić – są bezpieczne. Według W3Techs z tego rozwiązania korzysta ponad 80% stron. To jeden z czynników rankingowych, który również ma wpływ na konwersję. Obecnie trudno sobie wyobrazić, aby sklep WWW mógł sprzedawać, jeżeli jest oznaczony przez przeglądarkę Chrome jako niezabezpieczony. A tym się kończy brak certyfikatu SSL.
Paginacja na stronach kategorii
Paginacja, czyli stronicowanie, często stanowi przyczynę problemów z widocznością, jeśli jest nieodpowiednio wdrożona. W sklepie mogą się znajdować dziesiątki bardzo podobnych stron kategorii z identycznymi tagami title, nagłówkami i zbliżoną treścią. Możliwe konsekwencje? Na przykład kanibalizacja, w wyniku której Google może wyświetlać na dane zapytanie różne treści z Twojej witryny w zależności od dnia czy nawet godziny. W efekcie średnia pozycja na dane zapytanie okazuje się diametralnie obniżona.
Linkowanie wewnętrzne
To ważny element, który ma duży wpływ na widoczność stron. Paginacja jest jednym z nich, a oprócz tego: drzewo kategorii w menu, odnośniki w stopce oraz linki we wpisach na blogu. Standardem w sklepach WWW jest tzw. menu okruszkowe. To ważny element nawigacji, który pozwala sprawdzić, gdzie internauta aktualnie znajduje się w strukturze witryny. Dzięki niemu łatwo przeniesie się poziom lub kilka poziomów wyżej w strukturze strony. To element, który ułatwia robotowi Google dotarcie do wszystkich istotnych adresów URL w serwisie.
To tylko wybrane aspekty, które powinien objąć audyt sklepu WWW. Warto przeanalizować każdy element witryny, a w tym wszystkie czynniki, które mają wpływ na widoczność witryny w Google.