Wiadomości z Zabrza

Zalety morskiego transportu ponadgabarytowego

  • Dodano: 2021-12-30 08:45, aktualizacja: 2022-01-05 14:55

Przewóz ładunków gabarytowych może się odbywać wieloma drogami. Jedną z nich jest droga morska, której popularność w ostatnim czasie mocno wzrasta. Co sprawia, że właśnie w transporcie morskim zauważalna jest największa dynamika rozwoju? Jakie są zalety morskiego transportu ponadgabarytowego oraz jakie wykazuje wady?

Transport morski wielkogabarytowy

Transport ponadnormatywny morski jest jedną z podstawowych form przewozu ładunku, praktykowany od wieków. Polega na przemieszczeniu towaru drogą wodną – morzem lub oceanem, od portu, w którym odbywa się załadunek do portu rozładunkowego. Odbywa się on za pomocą kontenerowców, tankowców, masowców, drobnicowców lub chemikaliowców.

Zalety transportu morskiego ponadnormatywnego

Droga morska doskonale się sprawdza przede wszystkim przy przewozie ładunków wielkogabarytowych na bardzo dużych odległościach. W ten sposób można przetransportować ładunek o naprawdę sporej objętości i wadze. Statki transportowe są niezwykle pojemne, co daje możliwość jednoczesnego przewozu sporej ilości frachtu. Co istotne, w tym przypadku nie ma ścisłej selekcji rodzaju ładunku, jaki może trafić na pokład statku, jak to ma miejsce zwłaszcza przy transporcie lotniczym. Mniej restrykcyjne są również ograniczenia co do maksymalnej wielkości czy masy cargo.

Transport gabarytowy morski jest często wybierany również ze względów ekonomicznych. Są to stosunkowo niskie koszty, a w przypadku dłuższych tras jest to wręcz najniższe.

Podsumowując, można wymienić następujące zalety transportu ponadgabarytowego morskiego:

  • możliwość transportu na bardzo dużych odległościach;
  • najniższy koszt transportu ładunku;
  • brak ograniczeń co do rodzaju transportowanego towaru;
  • najmniej restrykcyjne ograniczenia co do maksymalnej wielkości i masy ładunku.

Wady transportu morskiego gabarytowego

Wśród wad transportu wielkogabarytowego drogą morską przede wszystkim należy wymienić czas. Często zajmuje on wiele tygodni, nawet i kilkanaście, a trasy statków trzeba planować z dużym wyprzedzeniem. Ponadto realizacja takiego transportu może się opóźnić, gdyż jest zależna od panujących po drodze warunków atmosferycznych.
Przy transporcie morskim należy się liczyć z ograniczeniami wynikającymi z dostępności portów i szlaków transportowych. Dość często zdarza się, że konieczny z tego powodu jest przeładunek po drodze.

Ze względu na ryzyko uszkodzenia ładunku, należy zadbać o jego staranne zabezpieczenie przed wilgocią oraz przed działaniem soli, zwłaszcza przy transporcie samochodów czy maszyn przemysłowych. Należy stosować folie i papier korozyjny oraz pochłaniacze pary.

Planowaniem transportu morskiego powinien się zajmować wyłącznie doświadczony spedytor, gdyż każdorazowo wymaga to zastosowania indywidualnych procedur i zasad organizacji. Są to wyjątkowo skomplikowane procedury, zwłaszcza w przypadku transportu międzynarodowego. Warto zwrócić się z tym do firmy ZTE, która specjalizuje się w przewozie ładunków wielkogabarytowych.

Podsumowując, można wymienić następujące wady transportu morskiego:
bardzo długi czas dostawy;

  • ryzyko opóźnień ze względu na zmienne warunki atmosferyczne;
  • ograniczenia w dostępności portów i szlaków wodnych;
  • ryzyko uszkodzenia ładunku w przypadku niewystarczającego zabezpieczenia;
  • konieczność przeładunku w końcowym etapie na inny środek transportu.
     

Sylwia MachowskaSylwia Machowska
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Zabrze.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.