Wiadomości z Zabrza

Ranking i analiza polskich lotnisk w kontekście globalnych standardów

  • Dodano: 2024-01-23 11:45, aktualizacja: 2024-03-11 14:19

W dobie globalizacji i dynamicznie rozwijającej się komunikacji międzynarodowej, lotniska odgrywają kluczową rolę w łączeniu krajów i kultur. Polskie porty lotnicze, będące ważnym elementem tej globalnej siatki, stale rozwijają się, aby sprostać rosnącym wymaganiom oraz standardom światowym. Analiza i ranking polskich lotnisk w kontekście tych globalnych trendów pozwala nie tylko ocenić ich obecny stan, ale również zrozumieć kierunki rozwoju i wyzwania, jakie przed nimi stoją. Wprowadzenie nowych technologii, rozbudowa infrastruktury oraz zwiększenie przepustowości to tylko niektóre z aspektów, które wpływają na pozycję polskich lotnisk na międzynarodowej arenie lotniczej. Rozpatrzenie tych elementów stanowi istotne źródło informacji zarówno dla branży turystycznej, jak i dla pasażerów korzystających z usług lotniczych w Polsce.

Historia i rozwój lotnictwa w Polsce

Historia lotnictwa w Polsce sięga okresu I wojny światowej, kiedy to zaczęło się kształtować lotnictwo wojskowe. Pierwszy lot bojowy polskiego samolotu miał miejsce 5 listopada 1918 roku. W okresie międzywojennym nastąpił dynamiczny rozwój lotnictwa, z wprowadzeniem nowych samolotów polskiej konstrukcji, takich jak P.7 i P.11. Mimo przestarzałego sprzętu w czasie II wojny światowej, polskie lotnictwo odniosło sukcesy, zestrzeliwując ponad 200 niemieckich samolotów.

Ważnym krokiem dla lotnictwa cywilnego było założenie Polskich Linii Lotniczych LOT w 1929 roku, które szybko rozwinęły sieć połączeń, początkowo w Europie. Rozwój lotnictwa cywilnego w Polsce nabierał tempa po II wojnie światowej, z rozbudową lotnisk i modernizacją floty samolotów.

Współczesne lotnictwo w Polsce charakteryzuje się nowoczesnymi lotniskami i samolotami, stanowiąc ważny element globalnej sieci połączeń lotniczych. Historia lotnictwa w Polsce podkreśla znaczenie tej branży w życiu kraju, będąc świadkiem ważnych wydarzeń historycznych.

Aktualny ranking polskich lotnisk

W pierwszym półroczu 2023 r., wśród polskich lotnisk, niekwestionowanym liderem pozostał Port Lotniczy Chopina w Warszawie, który obsłużył 8,3 mln pasażerów. Na drugim miejscu uplasował się port w Krakowie-Balicach z 4,4 mln pasażerów, a na trzecim - Lotnisko Gdańsk-Rębiechowo z 2,6 mln pasażerów. Pozostałe lotniska z największą liczbą pasażerów to Katowice (2,2 mln), Wrocław (1,7 mln), Modlin (1,6 mln) i Poznań (1,2 mln). Szczególnie godny uwagi jest wzrost liczby pasażerów na lotnisku w Krakowie, który przekroczył 15% w porównaniu do I półrocza 2019 roku. Podobne wzrosty odnotowały również lotniska w Poznaniu i Katowicach, a spadek odnotował jedynie port na Okęciu.

Lotnisko Chopina w Warszawie, mimo że jest największym portem w Polsce, wykazało spadek o 2,9% w stosunku do poziomów z 2019 roku. Jest to związane z jego specjalizacją w ruchu generowanym przez tradycyjne linie lotnicze, przede wszystkim PLL LOT, które chociaż powoli odbudowuje wolumen pasażerski, to nadal nie osiągnęło poziomu z roku 2019.

Z kolei PLL LOT, jako narodowy przewoźnik, odpowiada za aż 41,26% wszystkich odlotów z Polski, co czyni go liderem wśród linii lotniczych na polskim rynku. Wśród innych popularnych linii lotniczych w Polsce znalazły się Ryanair (22,91%) i Wizz Air (14,26%).

Podsumowując, polskie lotniska wykazują dynamiczny wzrost liczby pasażerów i rozwój infrastruktury, co świadczy o ich rosnącej pozycji na rynku lotniczym. Jednakże, w przypadku Lotniska Chopina w Warszawie, obserwujemy specyficzną sytuację spadku liczby pasażerów, co może być wynikiem zmieniających się trendów w branży lotniczej oraz preferencji pasażerów.

Dostępność i połączenia polskich lotnisk

W 2024 roku PLL LOT wprowadza nowe połączenia oraz zwiększa częstotliwość rejsów. Nowe trasy obejmują między innymi loty Warszawa Ateny, Taszkent i Rijad, co jest istotne dla pasażerów planujących podróże służbowe. Dodatkowo, PLL LOT oferują bezpośrednie połączenia długodystansowe z Warszawy do globalnych centrów takich jak Nowy Jork, Chicago, Tokio, czy Seul. Priorytetowa odprawa i saloniki biznesowe na lotniskach zwiększają komfort podróży, szczególnie dla pasażerów biznesowych. Lotniska, na których lądują samoloty PLL LOT, są dobrze zlokalizowane w odniesieniu do centrów miast, co ułatwia podróżującym szybkie dotarcie do punktów docelowych​​​​.

Standardy i usługi lotniskowe

Analiza jakości usług i infrastruktury na polskich lotniskach pokazuje, że obecnie polskie porty lotnicze intensywnie inwestują w rozwój infrastruktury, co pozytywnie wpływa na ogólny poziom świadczonych usług. Przykładowo, lotniska takie jak Balice w Krakowie, Katowice-Pyrzowice oraz Wrocław-Starachowice skupiają się na dostosowaniu infrastruktury do potrzeb klientów, co obejmuje między innymi ułatwienia w integracji różnych środków transportu i poprawę jakości obsługi pasażerskiej. W szczególności zwraca się uwagę na aspekty takie jak atmosfera panująca na lotniskach, procesy odprawy biletowo-bagażowej, obsługa samolotów oraz usługi dodatkowe. Jest to ważne z punktu widzenia podróżnych, którzy coraz częściej zwracają uwagę na kompleksowość i jakość usług lotniskowych.

Jednocześnie branża lotnicza stoi przed wyzwaniami związanymi z odbudową po pandemii COVID-19 i rosnącymi kosztami utrzymania infrastruktury. Podmioty zarządzające lotniskami, takie jak ACI World, podkreślają znaczenie opłat lotniskowych jako kluczowego źródła przychodów, niezbędnego do inwestowania w zrównoważoną infrastrukturę i technologie. Warto wspomnieć, że operatorzy lotnisk ponieśli ogromne straty w czasie pandemii, co w dalszym ciągu wpływa na ich działalność ekonomiczną. Z drugiej strony, rosnące opłaty lotniskowe są kwestionowane przez przewoźników, którzy argumentują, że powinny one odzwierciedlać aktualną sytuację rynkową i nie obciążać nadmiernie pasażerów ani linii lotniczych.

Polskie Linie Lotnicze na tle światowych standardów

Polskie Linie Lotnicze LOT osiągnęły znaczący sukces w rankingu AirHelp Score 2023, plasując się w czołówce trzech najlepszych linii lotniczych na świecie. Ranking ten ocenia linie lotnicze na podstawie różnych aspektów ich działalności, w tym punktualności, jakości obsługi klienta oraz skuteczności w obsłudze wniosków o odszkodowanie. Wysoka pozycja PLL LOT w tym prestiżowym zestawieniu świadczy o ich konkurencyjności i efektywności na tle globalnych standardów branży lotniczej. Warszawski Port Lotniczy im. Chopina został również wyróżniony jako najbardziej punktualne lotnisko w Europie, co dodatkowo umacnia pozycję Polski na mapie światowej logistyki lotniczej​​.

Ekologiczny wymiar lotnictwa

Polskie lotniska aktywnie inwestują w ekologię, koncentrując się na zrównoważonym rozwoju i redukcji śladu węglowego. Port lotniczy Bydgoszcz jest przykładem inicjatyw proekologicznych, gdzie zainwestowano w instalację fotowoltaiczną. Ta inwestycja ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego lotniska oraz przyczynienie się do redukcji emisji CO2. Instalacja ta obejmuje ponad 100 paneli fotowoltaicznych, mających na celu zmniejszenie wydatków na energię elektryczną i poprawę jakości środowiska. Według szacunków, dzięki tej instalacji możliwa będzie redukcja emisji CO2 o ponad 32 tony rocznie​​.

Innym przykładem jest lotnisko Olsztyn-Mazury, które zrealizowało kluczowe inwestycje na poprawę swojej infrastruktury ekologicznej. Wśród tych działań znalazło się zainstalowanie farmy fotowoltaicznej oraz pomp ciepła, co jest jedną z największych tego typu inwestycji na polskich lotniskach. Inicjatywy te są krokiem w stronę stworzenia "zielonego lotniska" i mają na celu znaczącą redukcję kosztów energetycznych oraz wpływ na środowisko naturalne​​.

Te inwestycje wpisują się w ogólnoświatowy trend inwestowania w odnawialne źródła energii i zrównoważony rozwój, pokazując, że polskie lotniska aktywnie dążą do bycia bardziej ekologicznymi i energooszczędnymi.

Przyszłość lotnictwa w Polsce

Prognozy dotyczące przyszłości lotnictwa w Polsce na najbliższe lata są optymistyczne. Szczególnie ważną rolę odgrywać będzie Centralny Port Komunikacyjny (CPK), który według prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) może zdobyć znaczący udział w rynku Europy Środkowo-Wschodniej. Przewiduje się, że CPK w pierwszym pełnym roku działalności obsłuży około 30 milionów pasażerów, a do 2035 roku liczba ta ma wzrosnąć do 40 milionów. W dłuższej perspektywie, do 2060 roku, prognozowana jest obsługa około 65 milionów pasażerów rocznie.

Ponadto, CPK ma potencjał stać się ważnym ośrodkiem dla transportu cargo w regionie, z możliwością obsługi do 1,75 miliona ton cargo rocznie do roku 2060. Dla porównania, obecnie największe lotniska cargo w Europie, takie jak we Frankfurcie czy w Paryżu, obsługują po około 2,1 miliona ton rocznie.

Również rozwój polskiego lotnictwa na poziomie lokalnym jest obiecujący. Prognozy wskazują na model zdecentralizowanego ruchu, gdzie znaczną część ruchu lotniczego będą obsługiwać porty regionalne i przewoźnicy niskokosztowi. Wzrost ten ma odzwierciedlać rosnące znaczenie lotnictwa w gospodarce kraju oraz w połączeniach międzynarodowych.

Podsumowanie

W przyszłości, prognozy dla polskiego lotnictwa są optymistyczne, z CPK jako potencjalnym liderem w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Wskazują na znaczący wzrost liczby pasażerów oraz rozwój cargo, co ma szansę wpłynąć pozytywnie na gospodarkę i połączenia międzynarodowe.

Podsumowując, polskie lotnictwo wykazuje silny trend rozwojowy, będąc gotowe na adaptację do globalnych standardów i wyzwań przyszłości.

Justyna RomańczykJustyna Romańczyk
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Zabrze.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.