W Szkole Podstawowej nr 30 w zabrzańskiej dzielnicy Helenka otwarto Eko pracownię „Pod chmurką”, w której uczniowie uczą się ekologii w otoczeniu lasu, łącząc zabawę, ruch i praktyczną wiedzę o przyrodzie.
W jednej z najbardziej zielonych dzielnic Zabrza – Helence – powstało nowe miejsce, które ma zmieniać sposób, w jaki dzieci myślą o przyrodzie i ekologii. Przy Szkole Podstawowej nr 30 oficjalnie otwarto Eko pracownię „Pod chmurką”, inwestycję długo wyczekiwaną zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli. Pierwsze wrażenie było jednoznaczne – efekt zachwycił wszystkich, od najmłodszych po przedstawicieli Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Eko pracownia Zabrze Helenka – edukacja tam, gdzie zaczyna się natura
W dniu otwarcia w szkole panowała wyjątkowa atmosfera. Po szkolnych korytarzach i terenie pracowni chodziły pszczoły, ryby, ptaki, drzewa – oczywiście w wykonaniu uczniów, którzy specjalnie na tę okazję przebrali się za mieszkańców różnych ekosystemów. To właśnie dzieci jako pierwsze oprowadzały dorosłych po nowej Eko pracowni, prezentując jej możliwości i przygotowane stanowiska do nauki o przyrodzie.
Iwona Gejdel-Targosz, zastępca prezesa WFOŚiGW w Katowicach, podkreśliła podczas otwarcia znaczenie takiej inwestycji:
– Cieszę się bardzo, że mogę być na otwarciu ekopracowni „Pod chmurką” właśnie w tej szkole, w Zabrzu, w dzielnicy Helenka. To piękna, właściwa i wartościowa inicjatywa. W tym roku dofinansowaliśmy 113 ekopracowni Pod Chmurką na kwotę prawie 7 milionów 800 tysięcy złotych.
Głos uczniów: „Już nie możemy się doczekać lekcji”
Nie trzeba długich wystąpień, by zrozumieć, jak ważne jest to miejsce – najlepiej mówią o tym sami uczniowie.
Wiktoria, która brała udział w przygotowaniach i uroczystym otwarciu, przyznaje, że emocje są ogromne:
– Spędzaliśmy tam bardzo dużo czasu na próbach. Moim zdaniem jest bardzo fajnie wyposażona. Już nie mogę się doczekać, aż będziemy mieć tam lekcje.
Jej kolega Kacper zwraca uwagę, że nowa przestrzeń może całkowicie odmienić szkolną codzienność:
– Ciekawie by było korzystać z tego na co dzień, na przykład na geografii albo biologii. Dla mnie najlepsze są gry, na przykład twister, oraz ta ogólna sala, gdzie można być na lekcjach.
Lekcje bliżej lasu – co kryje nowa Eko pracownia?
Dyrektorka szkoły, Aneta Kawecka, podkreśla, że choć na pracownię czekano długo, sama realizacja przebiegła sprawnie:
– Powstała cała infrastruktura – wiata i stanowiska do nauki o przyrodzie. To ogromna korzyść dla uczniów i nauczycieli. Lekcje będą dużo ciekawsze (...).
W nowej przestrzeni znalazły się m.in.:
- stanowiska dla owadów,
- karmniki i budki lęgowe,
- część dendrologiczna,
- elementy poświęcone takim zagadnieniom jak płazy, ptaki, ryby, plankton, ekosystem łąkowy i lasu.
Dyrektorka przypomina, że Eko pracownia idealnie wpisuje się w charakter dzielnicy:
– Jesteśmy na Helence, najbardziej zielonej dzielnicy Zabrza. Z każdej strony otacza nas las, więc ta pracownia idealnie wpisuje się w to miejsce.
Miejsce, które żyje po lekcjach – zabawa, ruch i ekologia
Nowa Eko pracownia Zabrze Helenka ma być nie tylko salą „pod chmurką” na potrzeby planowych zajęć. Ma żyć także po lekcjach.
– Będą tu lekcje i zajęcia popołudniowe. Dzieci będą mogły wejść i bawić się. Pod wiatą są gry, a nauczyciele stworzyli gry na podłożu. Jest pajęcza sieć, po której będą skakać – wyjaśnia dyrektorka Aneta Kawecka.
To miejsce zostało pomyślane tak, by:
- łączyć naukę z ruchem na świeżym powietrzu,
- zachęcać do obserwowania przyrody z bliska,
- uczyć ekologicznych nawyków w praktyce, a nie tylko z podręcznika.
Nauczyciele podkreślają, że kontakt z naturą, swobodny ruch i zabawa na świeżym powietrzu to dziś szczególnie cenne elementy edukacji – zwłaszcza w czasach, gdy dzieci spędzają coraz więcej czasu przed ekranami.
Edukacja ekologiczna inwestycją w przyszłość
Eko pracownia „Pod chmurką” przy SP 30 na Helence to przykład, jak mądrze wykorzystać potencjał lokalnego otoczenia – lasu, zieleni i naturalnej przestrzeni wokół szkoły. Dzięki wsparciu WFOŚiGW oraz zaangażowaniu kadry i uczniów powstało miejsce, w którym ekologia przestaje być abstrakcją, a staje się codziennym doświadczeniem.
Jeśli nowa pracownia będzie tętnić życiem tak, jak w dniu otwarcia, uczniowie z Helenki zyskają nie tylko nową salę lekcyjną, ale też przestrzeń do odkrywania, jak ważna jest troska o środowisko – najpierw to najbliższe, a potem to globalne.