Wiadomości z Zabrza

Jak znaleźć stację benzynową na trasie, czyli co robić na drogach szybkiego ruchu?

  • Dodano: 2024-12-30 12:45

Jedziesz autostradą albo drogą ekspresową, kontrolka rezerwy (albo niskiego poziomu energii w baterii elektryka) świeci się od dłuższego czasu... a w zasięgu wzroku nadal nie ma żadnej stacji paliw! W takiej sytuacji rozwiązanie jest całkiem proste. Zobacz, jak szybko zlokalizować odpowiednie miejsca!

  • O bliskiej możliwości zatankowania paliwa, oleju napędowego, gazu LPG lub naładowania akumulatorów informują znaki D-23.
  • Każda duża sieć – Orlen, Shell, BP, Circle K itd. – w swoich serwisach online i aplikacjach mobilnych dysponuje mapami oraz lokalizatorami stacji benzynowych.
  • Warto przygotować sobie informacje o stacjach po drodze na planowanej trasie, gdyby internet, smartfon czy nawigacja nie działały.

O bliskości stacji benzynowej informują znaki drogowe D-23. Występują w kilku wariantach – zależnie od tego, jakie paliwo można zatankować oraz obecności punktów ładowania samochodów elektrycznych. Najbliższe stacje możesz znaleźć także na internetowych (i papierowych) mapach. Wartościowymi informacjami dysponują także strony www dla kierowców. Przykładowo na https://autostrady.com.pl/blog/stacje-benzynowe/ znajdziesz aktualną listę miejsc, w których możesz zatankować bez zjeżdżania z autostrady.

Nie wszystkie MOP-y na autostradach posiadają stacje paliw czy ładowania

Kolejne Miejsca Obsługi Podróżnych na autostradach i drogach ekspresowych rozmieszczane są maksymalnie co 40 km – teoretycznie największa dopuszczalna odległość między stacjami benzynowymi wynosi 60 km, jednak w „trudnych warunkach” mogą być większe. Nie zawsze uda się przejechać cały taki dystans na rezerwie. MOP-y dzielą się na 3 klasy. Pierwsza z nich oferuje jedynie stanowiska postojowe, przestrzeń do manewrowania, oświetlenie, miejsce do wypoczynku i zaplecze sanitarne. Możliwość zatankowania dają MOP-y klasy drugiej i trzeciej. Potrzebujesz więcej informacji? Wejdź na autostrady.com.pl po więcej praktycznych wskazówek poruszania się po drogach szybkiego ruchu w Polsce i za granicą.

Na początku 2024 roku Orlen poinformował w komunikacie prasowym, że pod kontrolą koncernu znajdują się 3442 stacje paliw (pod różnymi markami) w siedmiu krajach Europy. W połowie czerwca ich liczba w Polsce sięgała 1918, ale nie wszędzie kierowcy mają możliwość naładowania samochodu elektrycznego. Mapa na oficjalnej stronie grupy uwzględnia 160 stacji, każda z kilkoma punktami przyłączeniowymi. To pokazuje, że e-mobilni muszą jeszcze rozważniej planować podróże po kraju. Osobną kwestią będzie czas oczekiwania na uzupełnienie akumulatorów. Duża część ładowarek Orlenu dysponuje mocą do 50 kW. Obecne plany mówią o tysiącu stacji ładowania (w tym urządzeniami o mocy 175–300 kW) do końca 2030 roku, działających w kluczowych lokalizacjach:

  • w miastach;
  • przy trasach szybkiego ruchu;
  • „na niemal wszystkich MOP-ach”.

Planujesz dłuższą podróż z tankowaniem? Przygotuj się wcześniej do wyjazdu!

Nie zawsze możesz liczyć na internetowe mapy i nawigację – są punkty, gdzie zasięg sieci jest słaby lub nie ma go wcale. O ile w okolicach Warszawy i innych dużych miast nie powinno być poważniejszych problemów z połączeniem i korzystaniem np. z Google Maps, to już w pobliżu drogi biegnącej przez pola i lasy mogą wystąpić istotne trudności. Istnieje również możliwość, że to urządzenia odmówią posłuszeństwa, np. z powodu wyczerpanej baterii albo usterki. Dlatego przed wyjazdem warto przygotować sobie odręczne lub wydrukowane notatki – z planowaną trasą oraz listą stacji paliw po drodze.

Jeżeli mimo wszystko zabraknie Ci paliwa (lub mocy) na autostradzie, postaraj się zatrzymać auto bezpiecznie – na poboczu, w zatoczce, na pasie awaryjnym, możliwie najbliżej bariery energochłonnej. Włącz światła awaryjne, załóż kamizelkę odblaskową przed wyjściem z samochodu, ustaw trójkąt ostrzegawczy w odległości ok. 100 m za pojazdem i zadzwoń po pomoc. Próba dopchania auta na stację paliw to zły pomysł, piesza wędrówka z kanistrem podobnieąŚ chyba że masz ją w zasięgu wzroku i możesz bezpiecznie przejść za barierkami. Pamiętaj, że czekanie na pomoc w samochodzie to znacznie większe ryzyko od wyjścia za ochronne ogrodzenie.

Sylwia MachowskaSylwia Machowska
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Zabrze.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.