Wiadomości z Zabrza

Proszą o BLIK? To może być oszustwo! Mieszkaniec Zabrza stracił 3800 zł

  • Dodano: 2025-06-18 11:45, aktualizacja: 2025-06-18 14:05

Podszywał się pod pracownika banku i wyłudził kody BLIK. Mieszkaniec Zabrza stracił 3800 zł. Policja ostrzega przed nową falą telefonicznych oszustw.

Oszuści wyłudzają pieniądze przez telefon

Policja ostrzega przed nową falą oszustw, w której przestępcy podszywają się pod pracowników banków. Dzwonią, udają konsultantów i pod pretekstem zagrożenia środków na koncie próbują wyłudzić dane lub kody BLIK. Ofiarą takiego oszustwa padł mieszkaniec Zabrza, który stracił 3800 złotych.

Metoda „na bank i policję”

Scenariusz działania przestępców jest zazwyczaj podobny. Osoba odbiera telefon od rzekomego konsultanta banku, który informuje o podejrzanych operacjach na koncie. Następnie połączenie jest przełączane do fałszywego „funkcjonariusza policji”, który potwierdza rzekome zagrożenie i nakłania do szybkiego przelewu środków lub przekazania danych. Wszystko ma na celu wywarcie presji i wzbudzenie zaufania.

Policja ostrzega: prawdziwy bank nigdy tego nie robi

Mundurowi przypominają, że żaden bank nie żąda przez telefon numerów kont, haseł, kodów autoryzacyjnych ani instalacji zdalnych aplikacji. Prawdziwi pracownicy banków nie przejmują kontroli nad telefonem klienta i nie każą przelewać pieniędzy w imię „ratowania konta”.

Jak się bronić przed oszustami?

  • Kieruj się rozsądkiem przy dokonywaniu wszelkich transakcji finansowych;
  • Jeśli „konsultant” proponuje Ci zainstalowanie oprogramowania do zdalnej obsługi urządzenia możesz być pewien, że to oszustwo. Pracownik banku nigdy nie prosi o zainstalowanie tego typu oprogramowania;
  • Pamiętaj, tylko właściciel konta może się do niego logować i wykonywać transakcje. Nigdy nie udostępniaj osobom postronnym danych do swojego konta bankowego, danych do logowania a także kodów autoryzacyjnych;
  • Jeśli osobą podająca się za konsultanta banku żąda zweryfikowania danych Twoich lub Twojego konta bądź zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania, rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta Twojego banku.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Zabrze.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również