Wiadomości z Zabrza

Wirus, który nie ominie Czech?

  • Dodano: 2018-02-21 13:00

Kiedy 4 II 2004 roku Mark Zuckerberg, Austin Moskovitz, Eduardo Saverin, Andrew McCollum i Chris Hugher założyli Facebooka chyba nikt na świecie nie spodziewał się, że za 13 lat 2 z 7,2 mld ludności świata znajdzie się w tzw. „sieci”. Obecnie każdego dnia korzysta z niego 1,3 mld osób, a średnia wieku przeciętnego użytkownika to 22 lata. Przychody serwisu w 2014 roku oszacowano na 12, 466 mld USD. Facebook to bezkonkurencyjny król na rynku mediów społecznościowych, który praktycznie w większości statystyk nie ma sobie równych. A jak wygląda świat social media w Czechach? Czy ten „wirus” nie ominął też naszych sąsiadów?

Ilość użytkowników mediów społecznościowych na świecie:

 

  • 1) Facebook – 1 800 000 000,
  • 2) Twitter – 310 000 000,
  • 3) Linkedin – 255 000 000,
  • 4) Pinterest – 250 000 000,
  • 5) Google + – 120 000 000,
  • 6) Tumblr – 110 000 000,
  • 7) Instagram – 100 000 000.

Dane za Internet World Status na czerwiec 2017 roku

Królem czeskim mediów społecznościowych został…

Według wyliczeń Internet World Stats w kraju liczącym 10 541 466 mieszkańców 9 323 488 osób korzysta z internetu. To aż 88,3% populacji kraju! Z tego, 4 600 000 to użytkownicy Facebooka, czyli niemal połowa społeczeństwa (43,6%).

Warto spojrzeć wstecz. W listopadzie 2012 roku liczba zarejestrowanych użytkowników Facebooka u naszych sąsiadów wynosiła 3 805 480, czyli 37,30% ludności kraju i zarazem 56,96% wszystkich użytkowników internetu! W zaledwie 5 lat Zuckerberg przyciągnął kolejne 5% społeczeństwa.

Według badań firmy Socialbakers jeszcze kilka lat wstecz największą grupą użytkowników Facebooka w Czechach były osoby w przedziale wiekowym 25-34 lat – tworzyli sieć liczącą 1 105 589 osób. Co ciekawe, dopiero na drugim miejscu znaleźli się młodsi użytkownicy, w wieku 18-24 lat. Dziś, to właśnie 18-latkowie stanowią największą grupę Facebookowiczów.

Reuters Institute Digital News Report zestawił topowe marki social media z najpopularniejszymi messengerami. Rezultatem tych prac jest następujący ranking: 

  • Facebook,
  • YouTube,
  • Facebook Messenger,
  • WhatsApp,
  • Google +. 

Gdzie łowić klienta, czyli social media po czesku 

Media społeczniościowe w Czechach cieszą się coraz większą popularnością. Według danych Statista w 2017 roku użytkownicy różnych sieci stworzyli tu grupę liczącą 4,98 mln osób. Prognozuje się, że do 2022 roku liczba ta wzrośnie do 5,4 mln. Patrząc na 10,5 mln mieszkańców tego kraju, prawie 50% populacji korzysta z mediów społecznościowych, a to z kolei ogromny target dla sprzedawców, którzy wycisną z niego, ile się da.

 Patrząc na dane GlobalStats najbardziej popularne marki social media w Czechach to: 

  • Facebook – 55,48%,
  • Pinterest – 9,48%,
  • Twitter – 8,59%,
  • YouTube – 8,55%,
  • Reddit – 5%,
  • Tumblr – 3,49%.

To właśnie w tych mediach społęcznościowych większość liczących się graczy na rynku próbuje przyciągnąć do siebie konsumentów. To oni najzacieklej walczą o klienta

 Jeśli chodzi o segment reklamy najważniejszymi użytkownikami serwisów społecznościowych według Paszport to Trade 2.0. są:

  • sklepy internetowe (branża: moda, technologia mobilna, artykuły gospodarstwa domowego i produkty codziennego użytku),
  • witryny aukcyjne,
  • portale randkowe.

Firmy i marki na różne sposoby wykorzystują moc social media.

Peter Čech, którego na samym Facebooku w Czechach śledzi ponad 5 mln osób skutecznie wykorzystuje sieć do budowania dobrych relacji z fanami i promocji swojego nazwiska.

Technologia i firmy produkcyjne z kolei ciągną do YouTube’a. Nie ma w tym nic dziwnego, to świetny sposób na prezentację produktów w celu natychmiastowego komentowania przez klientów.

Profesjonaliści i przedsiębiorcy gromadzą się w sieci Linkedin, nie tylko w celu reklamy i nawiązywania znajomości branżowych, ale niektóre firmy wykorzystują go do wyszukiwania nowych pracowników czy umieszczania ogłoszeń o wolnych etatach.

Każdy, kto chce wejść na czeski rynek i podbić serca tamtejszych konsumentów powinien pamiętać, że wgryzienie się w lokalny rynek mediów społecznościowych wymaga znajomości języka czeskiego. Ciekawą ofertę prezentuje firma Supertlumacz.pl – tłumaczenia czeski. Opieka profesjonalnego tłumacza to pewność, że wszystkie raporty i statystyki będę w 100% fachowo przetłumaczone z czeskiego na język polski.

Komentarze (1)    dodaj »

  • gefg

    Nigdy nie będę na facebuku

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Zabrze.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.