Aby zaplanować efektywną kampanię SEO, istotne okazuje się dopasowanie działań do danej branży. Nie ma jednego uniwersalnego modelu dla wszystkich stron, ale istnieją pewne wskazówki, których wdrożenie pozwoli uzyskać zauważalne efekty.
Czy pozycja w wyszukiwarce równa się sukcesowi?
Naturalne pozycjonowanie to działania podejmowane w celu osiągnięcia jak najwyższego miejsca w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Gdy wpiszemy w wyszukiwarkę dane wyrażenie, w pierwszej kolejności pojawiają się strony reklamowane w Google Ads. Właściciele serwisów płacą za ich wyświetlenie. Zawsze jednak przy opisie witryny znajduje się oznaczenie, że jest to reklama. Pod nimi znajdziemy strony, które są najlepiej oceniane przez roboty indeksujące Google. Według badań ponad 90% ruchu na stronach internetowych pochodzi z pierwszej strony wyników wyszukiwania. Kluczem do sukcesu staje się więc dobranie strategii SEO do specyfiki naszej branży i zasięgu działalności.
Pozycjonowanie szerokie – dla kogo najlepsze?
Tak zwane pozycjonowanie szerokie lub też long tail (na długi ogon) jest odpowiedzią na wpisywanie przez użytkowników w wyszukiwarce dłuższych, szczegółowych zapytań. Dla przykładu frazą ogólną będzie „krem na zmarszczki”, a frazą long tail „najlepszy krem na zmarszczki z kwasem hialuronowym”. Tak szczegółowo opisane potrzeby użytkowników zdarzają się w wyszukiwarce rzadziej, jednak precyzyjnie konkretyzują zamierzenia odbiorcy. Strategia long tail pomaga dotrzeć do klientów przekonanych do zakupu ściśle określonych produktów. Pozycjonowanie firmy w Google metodą długiego ogona najlepiej sprawdzi się w przypadku serwisów działających na szeroką skalę (np. portali informacyjnych) oraz sklepów internetowych posiadających w swojej ofercie szeroki asortyment.
Jak pozycjonować, gdy działamy lokalnie?
Strategia SEO opierają się na nieco innych działaniach, gdy chodzi o pozycjonowanie stron www marki działającej na rynku lokalnym. Tu istotne jest tak zwane pozycjonowanie regionalne. Strona powinna być widoczna po wpisaniu w wyszukiwarce konkretnej lokalizacji. SEO lokalne zwykle dotyczy usługodawców, takich jak fryzjer czy serwisant rowerowy, dla których ważniejsze jest pozyskanie klientów znajdujących się w pobliżu. W tym przypadku niezwykle istotna okazuje się wizytówka firmy, którą można założyć po zalogowaniu do panelu Google Moja Firma. Dzięki atrakcyjnej zawartości wizytówki, na którą składają się między innymi opinie wystawione przez dotychczasowych klientów, firma może znaleźć się w TOP 3 wyszukań i zostać umieszczona na niewielkiej mapce, widocznej na pierwszej stronie w Google.
Odpowiednio przeprowadzony proces SEO wpłynie pozytywnie na wyniki osiągane przez firmę. Jego dopasowanie do charakterystyki rynku przyniesie wysoką konwersję, choć warto pamiętać, że pozycja w rankingu nie jest dana raz na zawsze. Właśnie dlatego należy na bieżąco monitorować rezultaty kampanii i reagować w razie spadków na liście wyszukiwań.
Artykuł przygotowany we współpracy z Artefakt.pl