Wiadomości z Zabrza

Oleje i smary do centralnego smarowania

  • Dodano: 2021-01-26 09:00, aktualizacja: 2021-01-27 17:53

Stosowanie się do zaleceń producenta układów centralnego smarowania bywa często lekceważone nie tylko ze względu na lenistwo, ale także oszczędność finansową. Iluzja redukowania kosztów przez nieinwestowanie w wysokogatunkowe środki smarne i oleje, przynosi odwrotny skutek do zamierzonego - urządzenia przemysłowe zmniejszają wydajność i efektywność pracy. Co zawiera oferta środków smarnych i olejów do centralnego smarowania popularnych producentów? Jaka jest ich specyfika i czym kierować się przy ich wyborze? 

Środki smarne w układach centralnego smarowania

Według podstawowej klasyfikacji środków smarnych wyróżnia się kilkanaście klas przemysłowych środków smarnych, w ramach których selekcjonuje się m.in. oleje i smary przekładniowe, smary do łożysk, sprzęgieł, środki przeznaczone do układów smarowania przelotowego. 

Wpływ na działanie środka smarnego ma kilka kluczowych czynników: częstotliwość stosowania, czystość/jakość produktu oraz odpowiednie porcjowanie. Producenci uwzględniają powyższe informacje w specyfikacjach urządzeń, dlatego to właśnie tam powinien zaglądać pracownik programujący ustawienia układu centralnego smarowania. Sposoby dozowania środka smarnego dzielą się na: dozowanie ciągłe, obiegowe, natryskowe lub sekwencyjne - w zależności od indywidualnych preferencji urządzeń. 

Smar do centralnego smarowania

Klasyfikacja ze względu na sposób produkcji smarów do zastosowań specjalnych obejmuje smary plastyczne oraz smary stałe. W przypadku pierwszych wymienionych właściwości smarów do centralnego smarowania uzyskuje się kolejno przez zagęszczanie substancjami (np. domieszkami wapnia lub stałymi węglowodorami) oleje mineralne oraz oleje syntetyczne. Wysokogatunkowy smar do centralnego smarowania powinien spełniać obowiązujące normy, pozwalające na zawarcie określonych właściwości w specyfikacji produktu. 

Ze względu na domieszki substancji uszlachetniających i innych pierwiastków, smary można podzielić m.in. na grafitowe, silikonowe, litowe, miedziowe, bentonitowe oraz molibdenowe. Każdy z nich wykorzystywany jest w odmiennych środowiskach, wymagających odporności na określone czynniki zewnętrzne - np. temperaturę krzepnięcia, zapłonu czy lepkość. Ocena jakości środka smarnego stanowi podstawowy element procesu doboru odpowiedniego produktu. 

Oleje do centralnego smarowania 

Oleje do centralnego smarowania według klasyfikacji dzielą się na mineralne i syntetyczne, w zależności od obranej metody produkcyjnej (np. syntezy chemicznej) lub zawartości dodatków uszlachetniających. Aspektem, który również wpływa na klasyfikację olejów do centralnego smarowania jest ich zastosowanie, przez co wyróżnia się m.in. oleje turbinowe, maszynowe, emulgujące i nieemulgujące, konserwacyjne czy hydrauliczne. 

Specjaliści podkreślają, aby olej do centralnego smarowania spełniał kryteria jakościowe i lepkościowe, typowe dla danego urządzenia, a co za tym idzie typowe dla zastosowania przemysłowego lub komercyjnego. Wybór odpowiedniego środka smarnego  przekłada się na efektywność pracy układu centralnego smarowania i redukcję kosztów. 

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Zabrze.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.